25 April 2013

kau tak ada tangan




Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?


#moga kita sentiasa menjadi umat manusia yang sentiasa bersyukur, amin


22 April 2013

siapa anda junjung?




"Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)".

Surah Al-Ahzab : Ayat 21

#masihkah anda melihat penyanyi dan pelakon itu warisan kelompok ilmuan yang perlu dijunjung dan dijulang??

19 April 2013

Namakan calon anda




"kau orang sokong mana?"

"Aku sokong bulan"

"Aku sokong dacing"



"Owh.. aku tak tau nak sokong mana"

"Sokong la bulan !"

"Jangan ! baik kau sokong dacing, lagi bagus !"


"Takpe la, balik nanti aku fikir dulu.. Ni pertama kali aku mengundi, korang dah daftar?"

"Errr...belum"

"Err..aku tak sempat la, sibuk"


#kagum dengan penyokong BERJASA

15 April 2013

eh! dia telanjang la !




"Jom kita malukan dia. Kita bogelkan dia"

"Jom! Biar dia malu satu kampung! "

"Korang berdua jela yang bogelkan, aku tak nak"



"Kenapa pulak? Dah bagus dah cadangan aku, dia dah setuju, apa pasal kau pulak tak nak?"

"Haah, bagus cadangan dia tu, baru kita boleh lawan musuh kita tu"

"Tak apalah, aku takut nanti Tuhan malukan aku dengan bogelkan aib aku di akhirat nanti.."



#kenapa perlu hiasi politik dengan adegan telanjang dan menelanjangkan? setiap orang ada kelemahan dan keaiban, tutuplah, kalau tak mahu yang kamu punya diserlahkan.


14 April 2013

'kejamnya' lecturer !!




"Ish banyaknye nak kena siapkan asignment !! Stress betul la aku. Lecturer ni pun satu, banyak pulak tu keje dia bagi, ingat kita ni tak ada keje lain ke ?? "

"Yeke? Lecturer kau bagi bila keje tu ?"

"Dah lama dah, masa minggu pertama lagi, malas betul aku nak buat "

"Owh.. Eh sekarang minggu berapa ea?"

"Eh kau ni, sekarang minggu lapan la, tu yang banyak nak buat tu, sebab ada yang kena hantar minggu ni, dan minggu depan"

"Owh...."  =,=


#masa itu Tuhan kurniakan secukupnya buat setiap hambanya, namun kita je yang suka bazirkan secukup rasa, bahananya seksa !

bunuh saja !




"Dia sudah mencabar kita! Mari kita bunuh dia!"

"Jangan! Sabar, gunakan akal yang waras"

"Peduli apa aku! Mari kita bunuh dia, dia sudah mencabar kita! Mari!"

"Sabar, kitakan masih bertuhan.."


#selagi kita masih ingat, yang kita bertuhan, insyaAllah kita dijalanNYA..


13 April 2013

yang berkibar itu meratap



hari ini sudah bermula,
mengibar bendera dengan beberapa warna,
biru, hijau, putih dan merah,
menjulang angkasa.

ramai berjuang memacak bendera,
bertelagah dimana patut letaknya bendera,
bergaduh hingga menetak,
berdarah namun tidak berharga,
cuma menjulang kain berwarna.

setiap liku dipacak,
setiap jalan dipasak,
tanda raih kuasa,
pada setiap anak mata yang melihatnya.

ramai yang tanya, 
ada apa pada bendera?
cuma berkibar menyemak pandangan mata,
penuh disusun mengikut citarasa,
jadi dimana letaknya harga sebuah bendera?

sebenarnya ada sesuatu pada bendera,
yang kalian belum pernah untuk faham, 
belum cuba untuk faham,
dan tidak mahu untuk faham.

Harganya bukan soal ringgit,
bukan cerita tentang berat,
juga bukan tentang tinggi rendah, 
tetapi maruah !

bendera itu kau julang, 
kan tersisip satu rasa,
yang akan membuat kau remang bulu roma,
dan akhirnya baru kau tahu harga sebuah bendera,
maruah dan air mata..


01 April 2013

sampai satu masa



Kita manusia,
punya akal, 
juga punya hati dan perasaan.

Kadang kala kita rasa sepi,
kita rasa sunyi,
kita rasa kita bersendiri,
kenapa?

Mungkin terlalu lama kita tinggalkan Tuhan,
kita lupa pada Tuhan,
sebab itu kita lupa, 
kita bukan bersendirian, 
bahkan kita berteman sentiasa.

Dia sentiasa ada dengan kita, 
Dia selalu perhati kita, 
tapi kita alpa,
kita buat-buat lupa tentang Dia,
dan akhirnya kita hidup dipalit noda.

Mungkin belum terlambat, 
selagi nyawa berjasad kita,
ingatlah pada Dia, 
cintailah Dia,
moga Dia tunjukkan jalan buat kita,
permudahkan urusan dan kerja kita..
insyaallah...

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...