30 September 2012

bodoh

kadang-kadang kita selalu rasa diri kita bodoh. tapi Tuhan jadikan kita sama...

29 September 2012

Jodoh kita

Setiap manusia mahukan yang terbaik buat diri masing-masing. Ini bukan pentingkan diri sendiri, tetapi meletakkan hak diri pada tempat yang sepatutnya. Jadi, setiap orang mahukan jodoh yang terbaik untuk dirinya. 



Jodoh ini tentunya urusan Tuhan. DIA yang lebih tahu, siapa yang terbaik untuk kita. Walaupun sedalam mana cinta kita pada seseorang kekasih, kalau dah memang dia bukan jodoh kita, tak akan menjadi nyata bahagia bergelar sepasang mempelai. Waimma sudah bergelar tunang sekalipun, kalau memang sudah tertulis dia bukan jodoh kita, tak kan kemana pun. 

Jadi, bercinta biar berpada. Jangan melampaui batas dalam bercinta. Bercinta ini selalunya dalam alam ranum. Muda mudi. Nafsunya masih membara. Darah muda membuak-buak menahan gelojak pacuan nafsu yang mengkuda



Bagi yang bercinta, usah didamba apa yang bukan milik kita. Selalunya, kalau kita perhatikan, budak-budak bila bercinta, alamnya pasti berbeza. Mereka sudah tukar segala persekitaran, menjadikan mereka ratu dan raja alam rimba. Kadang-kadang kita geli bila sepasang kekasih memanggil satu sama lain dengan panggilan dalam kamar beradu suami isteri. Mama dan papa, Umi dan Abi, dan bermacam-macam jenis nama panggilan yang pastinya jelek. Jujur aku JELEK !!



Kembali kepada jodoh, percayalah pada ketentuan Tuhan, Insyaallah, DIA lebih tahu yang terbaik buat kita. Kita hanya mampu merancang, namun DIA lah sebaik-baik perancang. Percaya pada jodoh. Baik diri kita, insyaallah Tuhan bagi jodoh yang baik buat kita. 

#bercinta selepas berkahwin 


24 September 2012

politikus kampus : UPSI

Usai mendengar rapat umum semalam bagi setiap calon yang bertanding, untuk pilihanraya kampus bagi UPSI. Pelbagai manifestor dibentang dan diumumkan oleh setiap calon dari setiap parti yang bertanding. Jadi, aku ambil kesempatan ni, nak menilai, sejauh mana keupayaan setiap calon dalam menyampaikan setiap hujah dan isi yang bakal diperjuangkan oleh setiap daripada mereka. 

barisan calon WE LOVE UPSI


Rata-rata isu yang dilontarkan dan disampaikan berkisar dunia mahasiswa. Wajib lah. Ada yang menyampaikan hujah dengan sederhana baik, dan ada juga yang teruk. Mungkin klasifikasi aku agak zalim, namun itulah hakikat yang perlu diakui oleh sesiapa yang melihat dan memerhati setiap ucapan oleh setiap calon yang bertanding. 

Bukan aku nak kata aku bagus dan lebih baik, cumanya mereka tu bakal bergelar pemimpin, khalayak utamanya adalah orang ramai yang senantiasa perlu bersemuka dan berkomunikasi. Maka skil komunikasi itu perlu dijadikan satu keutamaan. Titik beratkan skil pengucapan awam tu dulu. Belajar macam mana mahu sampaikan hujah dan isi yang cantik, bagaimana ingin menyambung ayat dengan baik, bagaimana mengawal rasa gemuruh dan gugup bila berhadapan dengan khalayak ramai, macam mana mahu menarik minat orang supaya dengar dan beri perhatian pada setiap bait yang kita lontarkan kepada umum. Itu yang perlu dijadikan priority. Bukan baju, belon, mafla atau poster yang merata-rata. Poster yang merata-rata dan belum tentu dapat menyakinkan orang ramai mengundi anda. Mafla yang cantik belum tentu dapat menarik minat khalayak yang melihatnya. 

barisan calon Mahasiswa Pendidik


Bukan aku nak menafikan fungsi barang-barang sampingan itu. Sewajarnya letakkan prioriti itu dimana haknya. Bukan sembrono bertanding membabi buta. Ini tidak, semangat nak bertanding tinggi, berkobar-kobar, mengalahkan nafsu kuda mengawan, tapi bila suruh bercakap dan membentangkan setiap hujah yang direka pun susah. Hujah sendiri pun tak mampu nak diceritakan dengan baik, inikan hujah lain yang lebih besar isunya. 

Aku agak hairan, mereka ni rata-rata sudah setahun dan lebih berada di UPSI, mungkin ilmu menjadi seorang guru, sudah ada yang dtimba. Pengalaman membentangkan tugasan, pastinya sudah pernah dilakukan, jadi kenapa bila berucap sembrono dan seperti anak murid yang sedang tersipu-sipu malu, menahan kemerahan dipipi. Tak apa, mungkin saat itu gugup menguasai diri mereka, lantas semua pengalaman hilang bak awal gemawan yang dihembus pawana. 



Ada usul yang diutarakan dan bakal diperjuangkan, hanya bersifat atas kertas, dan meraih populariti semata-mata, bukan realiti untuk dicapai dan dilaksanakan. Malas aku nak hurai panjang usul yang mana. Ada kesempatan nanti akan aku huraikan. 


Jujur aku katakan, selepas lihat dan memerhati setiap calon yang bertanding, kewibaan mereka tak seperti calon-calon PRK lepas. Tak tahu kenapa, rasanya ramai yang syok sendiri. Ini aku tulis atas pemerhatian aku. Tak ada kena mengena dengan sesiapa. Andai ada yang terguris dengan lembaran ini, aku mohon maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki. Tiada niat nak memperkecil, Cuma menyatakan apa yang sepatutnya menjadi nyata. 

Moga semua bertanding secara sihat dan walafiat. 

Salam politikus kampus

11 September 2012

Tragedi sebelum hari kejadian.

Sesungguhnya ujian Tuhan itu buat semua hambanya. Jadi, setiap ujian yang mendatang, wajib kita terima dengan redha, atas niat, ada hikmah semua itu. Membetulkan, dan mengajar kita erti kehidupan. 

Mungkin ini ujian buat aku, semalam waktu sedang kemas dewan Kolej Ungku Omar, untuk persiapan Majls Jamuan Merdeka Raya 1Malaysia, anjuran Seranta Felda bersama PERSADA UPSI, aku ter"tragedi". AKu langgar pintu kaca dewan tu sekuat hati. Bayangkan la. 




Sebab aku langgar, pintu dewan tu kaca, jadi korang akan perasaan macam pintu tu dah dibuka. Jadi aku langgar la, ingin pintu dah dibuka. Jujur mata aku langsung tak perasan pintu kaca tu. Kalau aku perasan, tak la aku bodoh sangat nak langgar pintu tu.

Aku ingat cuma langgar biasa je, tiba-tiba kawan aku bagi tau, "azam dahi kau berdarah !! mulut kau pun sekali !!"  Aku bertambah cuak. Terus aku raba dahi. Ya, ada darah !!



Terus aku ke tandas. Cuma yang paling dekat tandas wanita, tak apa aku terjah. Tapi malangnya tak berlampu ! Tak apa aku terjah juga. Suluh guna lampu handphone. Aku tak berapa nampak luka macam mana, teruk ke tidak. Aku tunjuk pada kawan-kawan, dia orang kata teruk, kena jahit. Dia orang suruh pergi klinik. Aku tak nak. 

Alhamdulillah setakat ni tak berapa teruk la. cuma lukanya agak panjang. Insyaalla tak ada apa-apa. Yang pastinya kan berparut. Tak apa lah, mungkin dugaan pertama untuk majlis pertama PERSADA UPSI. 

Terima kasih banyak-banyak sahabat-sahabat yang banyak membantu malam semalam. Hanya Tuhan sahaja dapat balas jasa kalian. Terima kasih banyak-banyak !!

08 September 2012

zyraroxx: follower datang bertubi-tubi


Dah lama tak join segment, so atas sebab tu la aku join segmen ni. Nampak macam seronok je, blog cik zyra pun cantik dan comel. Siap berkaton-katon lagi. SO siapa yang sudi berkunjung, join dan follow, terima kasih =) 

#isnin ni da start kuliah 

06 September 2012

Tulisan dan Tulis Tangan

Tangan ni sudah liat, kelembutan untuk menulis juga sudah hilang. Skil-skil menulis dengan baik dan cantik tulisannya juga sudah semakin dihakis pergi. Inilah penangan bila sudah lama tak menulis. Bayangkan suda tiga bulan tak menulis panjang. Hasilnya comot dan bercakaran tulisan, huruf seperti hilang pedoman, mabuk minum todi. Mungkin.



Tak apelah, cuti masih berbaki. Ada masa untuk berlatih menulis. Caranya cari soalan karangan SPM, mana yang menarik dihati, jawab soalan karangan tu. Insyaallah latihan menulis macam tu dapat mencambahkan minda yang sudah terpuruk bersawang akibat cuti yang panjang. Bersihkan sawang tu dengan mengorek akal, mencari ide untuk disemaikan dalam karangan, dan cambahkan ia dengan pendirian, pandangan dan persepsi sendiri. 



Sekarang ni aku sedang cuba. Akan aku pastikan aku siap tiga karangan sebelum hari isnin ni. Insyaallah. Moga dipermudahkan. Jom cuba sahabat !!

#selak buku soalan SPM adik


05 September 2012

Dunia Tanjong Malim

Sebuah pekan koboi, yang diisi dengan pelbagai jenis ragam manusia. Pelbagai watak tercipta, meski pun hanya sebuah pekan cilik, yang mahu meniti dewasa. Ramai kurang tahu, dimana letaknya Dunia Tanjong Malim. Mungkin paling umum, di Perak.



Dah dua tahun aku hirup udaranya, jujur kotor. Index udaranya selalu mencapai tahap tidak sihat. Aku jadi pelik, Dunia Tanjong Malim bukan bandar besar seperti Klang atau Shah Alam. Mana datangnya zarah-zarah toksik yang berterabur merata dalam setiap ruang udara Tanjong Malim?

Ada sahabat aku kata, Tanjong Malim ni unik, dikelilingi oleh banjaran yang tinggi dan luas. Seolah-olah terkepung dalam ruangan banjaran yang tinggi, sampaikan udaranya tak beredar cergas dan sihat. Kesannya udara yang kotor dan toksik berkumpul dan bersatu menjadi nafas yang dihirup penghuninya. Sahabat aku yang kata. 



Sudah tiga bulan aku tak ke sana. Tak tahu apa jadi. Mungkin sudah lebih cantik, yang pasti banjaran itu tak akan ditarah. 

Minggu lepas pasti ramai yang pertama kalinya menjejakkan kaki ke Dunia Tanjong Malim. Menghantar suku sakat ke UPSI. Untuk timba ilmu. Mencari pedoman dunia dan akhirat. 



Dunia Tanjong Malim, sebuah harapan dan kenangan. Mencipta memori dan kisah silam bagi sesiapa yang  mengenali UPSI, sedari Sultan Idris Training College, membawa kepada Maktab Perguruan Sultan Idris, terus menjadi Institut Perguruan Sultan Idris, dan akhirnya menjadi Universiti Pendidikan Sultan Idris. 

Menggamit kenangan, bergelar anak kandung suluh budiman =)

#kisah kecil Dunia Tanjong Malim

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...