24 August 2010

uji diri ke uji rasyid??

bulan puasa nie banyak betul cabaran dan dugaan..



puasa itu bukan setakat menahan diri dari lapar dan dahaga sahaja..


bila je tiba bulan puasa yang paling kita ingat dah nak dekat raya kan,
memang pon, aku pon sama,
tapi hakikatnya kita lupa, bulan ni adalah bulan ujian buat kita,
kita tak sedar(saje je kot buat-buat lupa)


kadang-kadang bila kita kena uji kan,
rasa macam kenapalah aku jadi macam nie kan,
apalah salah aku?
itulah soalan yang banyak keluar kat kepala otak kita ni.
tapi ada sesetengah orang suka sakit waktu bulan puasa,
(taktik zaman cik kiah)
gastrik la, demam la,
tapi sebenarnye nak ponteng puasa..
dah tua bangka pon tak nak puasa,
buat malu kaum je.


emm lagi satu fenomena bulan puasa nie,
tak sah kalau tak ada laporan tentang putus jari.
rasa macam, tak meriah pon ada, hehe
main mercun ni memang la best,
aku pon main mercun(ops! berani ke??)
main tu betul-betulla, ni sampai nak ubah suai mercun tu nak bagi canggih la,
nak bagi bunyi lagi kuat la,
macam-macam la lagi.
ni la sebab jari putus, tangan kudung,
tak sayang ke dengan anggota badan kita,
ish..ish..ingat kat kedai maidin ada jual jari sepapan 5 ringgit??
(kalau ada, tentu kapten hook orang pertama beli, hehe)


Baru-baru nie yang ada kes stor mercun meletup kat terengganu,
sampai hancur kepala budak tu,
memang sedih baca,
budak tu dah la baru umur enam tahun,
sepatutnya yang mati tu orang yang simpan mercun tu!!
kalau aku jadi bapak budak tu aku bakar mercun bola 100 bijik
(ganas gile)
dalam mulut orang yang simpan mercun dalam stor tu,
apa-apa pon bende dah jadi kan,
terpaksa terima,
mungkin ada hikmah disebalik apa yang berlaku, insyaallah..
Al-fatihah buat si kecil yang tidak berdosa..moga aman disana..

21 August 2010

sakitnya haTi !!!!

macam-macam la...




salam semua..
kali ni aku nak cerita betapa sakitnya hati dengan ptptn nie..
mula-mula aku cuma dengar je budak-budak ni cakap pasal
ptptn ni teruk la, apa la..
tapi bila aku yang kena, emm padan muka.


antara tragedi yang berlaku(ala-ala tragedi oktober)
aku datang hari sabtu pagi,
sebab sesi aku memang sabtu pagi,
dah la masa tu aku demam,
kalau nak diikutkan memang aku malas nak pegi, xlarat.
tapi aku pegi jugak dengan kepala yang berat..
sampai je kat pintu kampus,
member aku msg,
"sampai je kampus terus balik kolej, no da habis"
what?????
aku dengan FRUST yang amat-amat sangat terus balik tido..
yela aku kan demam..


Hari kedua,
hari ahad aku pegi pagi-pagi,
dalam hati insyaallah dapat nombor nie..
sampai je aku tengok orang ramai jugak tapi nombor ada lagi,
alhamdulillah..
aku pon beratur nak ambil nombor,
sampai je die cek borang..
then die cakap boran potostet tak boleh,
kene original je..
what????(again)
aku pon pulang dengan kecewa...
tapi aku nekad,petang ahad nie aku nak hantar jugak,
aku tak kira!!
doakan aku ye...

18 August 2010

none of my bussines

nak luah apa yang aku rasa hari ni..


apa yang korang akan rasa bila ada kawan korang yang terlalu mengharap
kan dekat korang..
everything is depend on you??
agak-agak ape yang korang rasa??
annoying??
menyampah??
rasa nak sepak je??
atau biarkan??


entah la..aku kadang-kadang dalam dilema..
kadang-kadang rasa kesian,
tapi masalahnya diri dia yang tak nak berubah!!
macam mana aku nak tolong.


cuba korang bayangkan, dia terlupa nak buat assigntment,
then dia dia boleh pulak salah kan korang sebab tak ingatkan dia..??
Ape nie?? mesti rasa bengkak gile kan!!
inilah yang aku rasa..betapa sakitnya hati ada seseorang hamba Allah macam ni..


tapi nak buat macam mana kan,
dia kawan aku,
nak tak nak terpaksa la aku tolong..
aku ni jenis cepat kesian dengan orang..
so lepas nie, aku malas dah nak ambil tahu pasal die,
die nak buat keje die buat,
tak buat sudah, none of my bussines!!

17 August 2010

puasa ke kita??

bila tiba bulan puasa kita sibuk fikir pasal raya kan..

tahun ni merupakan puasa kali pertama aku berpuasa paling jauuhhh dari rumah aku. Rasa mula-mula macam sedih, tapi dapat jugak la aku terima.. Kali ni aku berpuasa dekat tempat yang aku tak pernah bermimpi pon nak sampai dekat sini..Tanjung Malim.

Aku sabar je, mungkin ada hikmah yang aku tak nampak kan..
Puasa hari pertama aku dekat sini boleh dikatakan memuaskan la..
tapi lama kelamaan, macam rasa lain dah..terkejar-kejar ke kampus, assignment lagi..
adoi..memang sakit..tapi ini yang aku pilih kan..

siang ok la aku berpuasa "penuh",
tapi malam....(no komen..hehe)

SELAMAT BERPUASA DAN RAYA!!!

08 August 2010

bila kita sakit..

sakit itu satu anugerah kurniaan tuhan buat hambanya

bila kita sakit, semua anggota badan tak dapat nak berfungsi dengan baik. Nak makan pon susah, nak mandi pon susah, semua benda yang kita nak buat semua susah.. Inilah yang dinamakan dugaan. Kita diuji dengan pelbagai dugaan supaya kita dapat mencapai satu tahap kesabaran yang tinggi

tapi kita sering buruk sangka dengan ketentuan ini. Kita tak dapat terima dengan redha, inilah sifat manusia..sebenarnya, kesakitan yang kita alami adalah kifarah atas apa yang telah kita lakukan. kita tak sedar, sebab pandangan kebaikan kita telah dihijab dengan pandangan negatif..akhirnya...kita merana sendiri..

05 August 2010

bila kita kecewa..

bila kita kecewa memang sakit. semua orang akan rasa perkara yang sama, cuma berlainan situasi..

inilah yang aku rasa, sakit dan kecewa.. mungkin salah aku jugak. nak salah kan aku pon benda ni dah pon berlaku kan..aku terima je.mungkin susah untuk aku terima, tapi apalah pilihan yang aku ada.. aku terima sahaja
kadang-kadang kita lupa bila kita tengah sakit dan kecewa, rupa-rupanya kita masih ada lagi kawan-kawan dan teman-teman yang masih lagi sayang kita,
kita menghargai apa yang ada dekat sekeliling bila kita rasakan perlu sahaja, itulah sifat manusiakan..
                              kawan-kawan, terima kasih banyak-banyak!!

04 August 2010

gelanggang lidah..

bila kita bersuara kadang kala kita tak sedar apa yang kita cakap beri kesan dekat orang yang dengar.
orang cakap, cakap ni senang, tapi bila kita sendiri yang rasa bercakap dekat depan orang ramai, baru la kita tau, betapa susahnya nak bercakap...

minggu lepas aku ada sertai pertandingan debat piala naib cancelor upsi, pertandingan antara kolej-kolej kediaman di upsi. dekat upsi ni cuma ada 4 sahaja kolej kediaman, kolej aminudin baki, kolej zaba, kolej ungku omar, dan kolej harun aminurrashid.
tahun ni merupakan edisi ketujuh penganjuran pertandingan ni, dan ini merupakan pertandingan aku yang pertama selepas aku tinggalkan sejak di plkn lagi, so banyak yang aku perlu belajar. setiap kolej hantar 3 pasukan, dan aku pulak mewakili kolej aminuddin baki, dalam kumpulan KAB 2.
team aku aku sorang je lelaki, yang lain semua perempuan. pasukan debat KAB diajar dan dididik senior kami, abang zam.
mula-mula aku dalam dilema, sebab masa hari perlawanan aku dah janji dengan kakak aku nak turun kl. emm lepas fikir-fikir balik, aku join la.. lagipun dah lama takl mencurahkan buah fikiran dan menghambur orang,hehehe
lepas aku setuju nak masuk pertandingan, kita orang berlatih la setiap malam mula pukul 10.30 sampai pukul 2.15 pagi, amazing kan!! inilah pengorbanan kami..
banyak benda baru aku belajar dari abang zam dengan abang sharil, teknik-teknik membidas, mematahkan hujah pihak lawan, mengawal keadaaan, dan macam-macam lagi, seronok sangat tau pasal hal-hal @ ilmu-ilmu debat ni..
sebelum bertanding, kami dah diingatkan supaya tidak meletakkan harapan, kerana ada sebab-sebab tertentu yang akan "terjadi" nanti..aku macam blur masa tu, tapi akhirnya aku faham..

tibalah masa pertandingan..mula-mula kumpulan aku lawan dengan 3 kuntum  bunga dari KHAR, dengan tajuk sistem pendidikan negara mampu menyemai semangat perpaduan. team aku sebagai pembangkang..keputusannya? kumpulan kami menang, dan aku sebagai pendebat terbaik. kemudian kami teruskan perlawanan hinggalah ke saringan yang ke empat.. keputusannya, kami menang 3 perlawanan dari empat perlawanan, dan kumpulan aku dapat ranking ke 2 dalam keseluruhan kumpulan yang bertanding, bangga tu!!
akhirnya kami dapat masuk ke suku akhir, lawan 3 kuntum bunga dengan tajuk"APECmemartabatkan ekonomi anggota" sekali lagi kami memilih pembangkang, sebab kami tak berapa pandai nak buat konsep yang kukuh. perlawanan sungguh sengit, hinggakan pihak kerajaan tersalah sebut yang amerika kat eropah!
habis aku bantai die,haha aku cakap budak sekolah rendah pun tau amerika kat mana,
tapi nasib tak menyebelahi kami, kami tewas dengan juri 2-1, margin 2.++, sangat tipis!!
tapi apalah daya, takdirkan.. terima sajalah..
masa final, tiada pasukan dari KAB, tapi kami tetap bangga, sebab dari sepuluh pendebat terbaik liga, 5 orang dari KAB. kami mendominasi pendebat terbaik!! berkualiti la katakan..tak mengapa, sebab kami memang tak meletakkan harapan untuk edisi kali ni, tetapi awas, akan kebangkitan kami untuk edisa hadapan!!! kami akan rampas balik piala tu!!!

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...