24 August 2010

uji diri ke uji rasyid??

bulan puasa nie banyak betul cabaran dan dugaan..



puasa itu bukan setakat menahan diri dari lapar dan dahaga sahaja..


bila je tiba bulan puasa yang paling kita ingat dah nak dekat raya kan,
memang pon, aku pon sama,
tapi hakikatnya kita lupa, bulan ni adalah bulan ujian buat kita,
kita tak sedar(saje je kot buat-buat lupa)


kadang-kadang bila kita kena uji kan,
rasa macam kenapalah aku jadi macam nie kan,
apalah salah aku?
itulah soalan yang banyak keluar kat kepala otak kita ni.
tapi ada sesetengah orang suka sakit waktu bulan puasa,
(taktik zaman cik kiah)
gastrik la, demam la,
tapi sebenarnye nak ponteng puasa..
dah tua bangka pon tak nak puasa,
buat malu kaum je.


emm lagi satu fenomena bulan puasa nie,
tak sah kalau tak ada laporan tentang putus jari.
rasa macam, tak meriah pon ada, hehe
main mercun ni memang la best,
aku pon main mercun(ops! berani ke??)
main tu betul-betulla, ni sampai nak ubah suai mercun tu nak bagi canggih la,
nak bagi bunyi lagi kuat la,
macam-macam la lagi.
ni la sebab jari putus, tangan kudung,
tak sayang ke dengan anggota badan kita,
ish..ish..ingat kat kedai maidin ada jual jari sepapan 5 ringgit??
(kalau ada, tentu kapten hook orang pertama beli, hehe)


Baru-baru nie yang ada kes stor mercun meletup kat terengganu,
sampai hancur kepala budak tu,
memang sedih baca,
budak tu dah la baru umur enam tahun,
sepatutnya yang mati tu orang yang simpan mercun tu!!
kalau aku jadi bapak budak tu aku bakar mercun bola 100 bijik
(ganas gile)
dalam mulut orang yang simpan mercun dalam stor tu,
apa-apa pon bende dah jadi kan,
terpaksa terima,
mungkin ada hikmah disebalik apa yang berlaku, insyaallah..
Al-fatihah buat si kecil yang tidak berdosa..moga aman disana..

No comments:

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...