01 September 2010

pengalaman yang sangat berharga..

kadang-kadang susah kita nak menilai sesuatu pengalaman tu kan..
hari nie tinggal beberapa hari saja nak raya(seminggu kot),
dalam tempoh puasa ni, banyak pengalaman baru yang aku dapat..
antaranya inilah kali pertama aku berpuasa sebagai seorang pelajar u..
nak kata berbeza..tak la sangat,
tapi rasa lain la jugak,

teringat dulu masa dekat matrik,
setiap kali buka aku mesti akan buka kat masjid dengan syay,
kite orang tak pernah miss buka kat masjid,(alim tau..)
tapi since aku duduk kat u nie, tak pernah pon sekali buka kat surau..
sedih je rasa..

emm nak cerita,
27/8 ari tu aku berpeluang la ikut satu program nie,
melawat dan berbuka puasa bersama anak-anak rumah siraman kasih,
masa nak pergi tu macam-macam dalam hati nie,
ape la yang ada kat sana kan..

sampai je, kami disambut oleh anak-anak kecil yang comel-comel,
rumah yang kami melawat tu memang khusus untuk budak2 sekolah rendah sahaja..
kami bersama kanak2 tu dari pagi sampai la ke terawih,
seronok sangat dengan budak2 tu,
tapi..bile kita tengok wajah die orang, timbul dalam hati nie,
'die orang nie diuji dengan kehilangan orang yang tersayang, tapi masih lagi mampu untuk tersenyum riang'
sayu sangat bile tengok die orang..
paling aku tak dapat lupa,
ada salah sorang budak tu,
die tanya aku, aku balik kampung tak raya nanti..
aku dalam hati tak tau nak jawab apa,
sedih sangat masa tu, tapi aku jawab juga walaupun dengan sebak..
yela nak puaskan hati die orang kan..
ada pulak tu tanya aku kampung kat mana,
die orang tanya sungguh-sungguh,
aku pon jawab la dengan sungguh-sungguh,
xnak la nanti die orang cakap apa pulak.

semua budak-budak tu memang baik,
die orang dididik dengan baik,
rajin sangat,
sampai apa yang aku pegang die orang nak tolong bawa kan..
ada tu sampai berebut, hehehe inilah jiwa kanak-kanak yang bersihkan..

ada juga yang manja,
terutamanya Salman..
budak nie manja sangat,
ada satu aktiviti tu die satu group dengan aku,
die asyik pegang tangan aku je..
ntah la..
aku rasa sayu dan sayang sangat dengan die orang nie,
rasa macam tak nak balik je..
mungkin satu hari nanti kita akan jumpa lagi ye adik2,
moga die orang semua menjadi anak yang soleh, dan berjaya di dunia dan akhirat..
inilah pengalaman aku yang sangat berharga bagi ramadhan kali nie,
semoga aku akan jumpa ramadhan yang akan datang,
dan memperoleh pengalaman yang berharga lagi..insyaallah..
amin..

No comments: