14 September 2010

TRAGEDI RAYA:EPISOD 1-duit raya

hari ni sudah menjelma raya yang ke lima..
sedar tak sedar cepat sungguh masa berlalu,
teringat mak aku cakap, nak tunggu raya memang lama,
bile dah raya rasa sekejap je masa..

bile sebut pasal raya, mesti kita teringat jugak kat duit raya kan..
sapa tak nak duit raya,
aku ada kisah pasal duit raya ni..

masa aku umur...(entah aku tak pasti)
masa tu aku masih sekolah rendah,
masih budak-budak lagi,
ada satu hari,
kami beramai-ramai keluarga mak pergi beraya rumah mak long aku,
masa tu malam,
kami pon sibuklah bergembira, makan kuih raya,
borak2, yang aku ni kanak2 kan,
ape lagi berlari sana, berlari sini la,
dalam pukul 11 malam kami pon dah nak balik,
lepas tu ada la sepupu aku, anak mak long aku nie,
dia nak bagi duit raya..
aku yang nampak ni teruslah pergi kat dia terus mintak duit raya!!
(tak malu betol)
lepas tu sepupu aku ni pon cakap,
'eh ape nie mintak duit raye?'
dia terus bagi duit raya kat orang lain dulu..
aku masa tu macam malu jugk la..
tapi budak kan..
aku terus keluar rumah tu,
tak nak dah duit raya tu,
masa tu aku tak kisah langsung pasal duit raya tu,
dan aku benci sangat2 kat sepupu aku tu,
sampai rumah mak aku pon tau,
then dia pujuklah aku...
itulah kisah duit raya aku..sampai sekarang bila aku pergi rumah mak long aku
aku akan ingat peristiwa tu,
dan sampai sekarang aku tak berapa ngam dengan sepupu belah mak long aku..
huuuu...

No comments:

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...