15 September 2010

TRAGEDI RAYA:EPISOD 2-dugaan raya..

setiap kali tiba hari raya mesti ada dua perasaan yang wajib dirasa. antaranya gembira dan sedih. Sedih kerana meninggalkan ramadhan, gembira kerana meraikan kemenangan.

apabila kita gembira, sebenarnya kita sedang menunggu untuk berduka. setiap ketawa akan dibalas dengan tangisan akhirnya. macam-macam peristiwa berlaku raya tahun nie. bunuh, kemalangan, dan sebagainya. tapi apakah semua ini??
antara tragedi yang paling hangat sekarang ialah kes pembunuhan pengasas produk kosmetik yang bergelar datuk. apalah nasib seorang usahawan yang dahulunya masa miskin dicerca, tetapi bila sudah berjaya ada pula insan yang iri hati. bila kita lihat perjalanan hidup usahawan ini, kita sepatutnya berasa bangga dengan pencapaiannya yang amat membanggakan. seorang wanita kental yang mengharungi usia rumahtangga dengan penuh dugaan dan ujian, dan akhirnya ditemukan kejayaan hasil usaha titik peluhnya sendiri.
namun penhujung riwayatnya diakhiri dengan penuh tragis. sebagai seorang manusia, tiada perasaankah pembunuh tu??
hari ni terbaca dalam utusan, kisah sedih seorang lelaki bergelar anak,suami dan bapa.
kisah tragisnya bermula apabila dia kehilangan isteri tercinta kerana komplikasi ketika bersalin. selepas selesai menguruskan jenazah isteri, terima pula berita pemergian bonda tercinta, dan akhirnya tika selesai urusan pengkebumian bonda, terima panggilan dari hospital mengenai kehilangan anak yang masih lagi kecil dan belum lagi sempat dipanku olehnya..
alangkah sedih hati beliau, kehilangan 3 insan tercinta dalam waktu 3 hari berturut-turut. dugaan maha hebat ini hanya untuk insan yang terpilih dan amat kuat..moga dugaan ini memberikan kekuatan dan kesabaran yang tinggi buat mereka yang diuji oleh Allah swt..kita sebagai manusia tak lari diuji dan berbuat kesalahan..
moga kedatangan syawal ini memberikan kita satu makna yang amat berguna untuk kia menempuh hari2 yang bakal mendatang..
buat insan yang telah pergi dalam keluarga besar ku..atok, embah,kak junai,dan insan terdekat, juga buat sahabat ku yang juga telah pergi buat selamanya,buat guruku yang juga telah menghadap illahi, tidak lupa para pejuang negara..setangkai doa buatmu disana..moga aman dan bahgia disis orang yang beriman..
Al-fatihah..

No comments:

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...