03 October 2010

manusia ada hati dan perasaan..

sebagai seorang manusia aku tak lari dari perbuat kesalahan. walaupun kadang kala kesalahan yang aku lakukan tanpa aku sedari. mungkin ada juga silapnya dari aku, aku akui, aku manusia biasa, aku bukan manusia yang sempurna, dan tiada manusia yang sempurna dalam dunia ini melainkan nabi.
kadang-kadang apa yang aku lakukan seolah-olah satu benda yang sukar diterima oleh orang lain dan menghantui orang lain. aku sedaya upaya nak menghiburkan orang lain, nak bagi orang di sekitar aku, kawan-kawan aku, sahabat-sahabat aku gembira, tapi seolah-olah usaha aku langsung tak dihargai , dan lebih parah mereka mempermainkan usaha aku. salah ke aku nak bahagiakn orang disisi aku? berdosa ke aku ?kadang-kadang aku rasa hidup ni bukan sekadar tido, makan, dan kerja. tetapi melebihi dari segala-gala!



kalau prinsip hidup diletakkan dengan sebaris ayat "tido,makan dan kerja", tak mustahil hidup bukan bahagia yang kita dapat. prinsip hidup aku, aku nak semua orang bahagi termasuk aku sekali, aman dan damai. tak ada kasta yang memisahkan. kalau ada pun atas diri individu itu sendiri, nak bahagia atau derita. pilihan yang tuhan beri.

mungkin takdir hidup aku terpaksa kecewa untuk hidup bahagia. aku tak kisah, biarlah pada awalnya aku susah payah dan tak bahagia, asalkan usaha aku pada hari ini mampu membawa aku kepada kebahagian satu hari nanti. teringat kata-kata ustazah aku. kalau kita buat perkara yang kita suka sekarang, nanti kita akan buat perkara yang kita tak suka. contohnya "frasa enjoy, usia masih muda, inilah masa kita nak enjoy". betul ke?? kalau ini falsafah hidup kita, maka jangan salahkan diri sendiri satu hari nanti kita kecewa .
kita hidup bukan untuk sentiasa mnerima, tetapi untuk selalu memberi agar mampu menjadi bekal buat kita satu hari nanti..

semuanya terpulang pada diri sendiri, diri kita, kita yang tentukannya, jangan lupa,kita tak ada hak atas diri kita tetapi kita dimilikinya..

1 comment:

Anonymous said...

sehebat mana pun kite, kite xkn mampu tuk memuaskan hati sume orang walaupun sahabat karib kite. itu hakikatnya. tapi sekurang-kurangnya kite berusaha tuk melakukan yang terbaik demi kerana Allah swt...

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...