13 October 2010

Cinta Yang Bodoh..

Anak itik mulailah terbang,
Ambilkan dedak berilah makan,
Janganlah adik merasa bimbang,
Segala kehendak abang tunaikan.

Membawa peti dari malaka,
Berisi pakaian si anak raja,
Kalau hati sudah merasa suka,
Semua keadaan indah di mata.

Ikan batu di atas bara,
Pohon selasih di tepi kota,
Pikiran buntu badan sengsara,
Bila kekasih jauh di mata.


"If you love someone you would be willing to give up everything for them, but if they loved you back theyd never ask you to"

Inilah bait-bait puisi atau pantun yang kadang kala apabila didengar seakan-akan meloyakan anak tekak. dan kadang kala juga membuat hati teruna dan dara bergelora jiwa dan perasaannya..

Inilah penangan sebuah perasaan yang bergelar cinta. satu perasaan yang kadang kala susah untuk difahami bagi mereka berhati batu, dan amat mudah difahami dan disenangai bagi mereka yang berjiwa jiwang berlumut. Panahan asmara, cinta bersemi, ku korbankan segalanya, indah bagai di syurga, inilah dialog-dialog klise yang sering menghiasi dan juga menjadi muzik latar bagi kisah percintaan. Bunyinya indah, tetapi perasaan? hanyalah rahsia..
Bila sebut fasal cinta ramai yang akan ingat perkara yang indah, bahagia, romantis, gembira, suka, dan seangkatan dengannya. Tapi hakikat yang hakiki, cinta itu buta! cinta itu sengsara! cinta itu air mata!
bukan aku nak menafikan erti cinta yang bersandarkan kepada dasar kasih sayang, tetapi apabila kita memesongkan pandangan kita terhadap cinta, hanya memandang kepada yang indah sahaja, maka itu musibah buat kita. Cuba pandang dan fikir, lihat secelik-celiknya kenyataan. Jangan tipu diri sendiri untuk menerima cinta. Aku menulis entri ni bukan atas dasar aku anticinta, aku bukan manusia yang suka menjatuhkan hukum tanpa usul periksa. Aku tak nafikan wujudnya kebaikkan atas nama cinta, tapi apabila hakikat cinta yang sebenarnya sudah dipesongkan, macam mana kita nak melihat keseluruhan konsep cinta yang sebenarnya. inilah yang kita silap..

cinta bukan untuk manusia sahaja, tapi untuk segala-gala yang wujud sebagai nyata di alam maya ini. Cinta pada Maha Pencipta, cinta pada saudara, cinta pada alam, cinta pada haiwan, cinta pada yang seterusnya..
Kenapa kita menjumudkan pemikiran kita dengan menyempitkan konsep cinta kepada manusia sahaja??
sedangkan konsep cinta itu amat luas untuk kita fikirkan. Inilah yang dinamakan cinta yang bodoh.

Konsep cinta bodoh;
Cinta ini sering diamalkan oleh generasi muda, tapi tak terkecuali sgenap lapisan masyarakat. Jika kita lihat, manusia yang mengamalkan konsep ini seakan-akan kehilangan erti harga diri dan wujudnya perasaan bangga dalam diri mereka, "bangga memiliki insan yang dikasihi", Apa yang dibanggakan sangat ni?? bila kita menegur mereka, mereka akan jawab, "ala kau jeles kan" Apa ini?? (tak ada maknenye aku nak jeles!!) inilah sikap manusia, apabila ditegur, kita pulak yang dipersalahkan. Lagi satu, pengamal konsep ini akan sanggup melakukan apa-apa jua untuk "yang tersayang", bak kata arjuna malaya, lautan api sanggup kurenangi...jelek!!!
inilah bahananya cinta yang bodoh. Aku menulis bukan untuk menunjukkan aku hebat atau aku bagus dan dan aku poyo atau sebagainya, tetapi atas dasar kasihan melihat "mangsa-mangsa cinta yang bodoh"..aku ada perasaan juga apabila melihat golongan ini, kasihan, dan kadang kala aku terfikir, pernah tak mereka ini melakukan perkara yang sama pada bonda dan ayahanda mereka?? (persoalan yang memerlukan jawapan dari diri sendiri..)
kawan-kawan..cintu tu tak salah, tapi kita yang salah faham akan cinta..berbaliklah kepada konsep yang asal, cinta pada yang Hak, itulah sebaik-baik cinta.. Jangan ANTICINTA!! tetapi hargailah cinta..kerana dengan adanya cintalah wujudnya kita..cinta dari Maha Pencipta..wallahualam..

No comments: