29 October 2010

PERSADA UPSI-aku mula

lama sudah tak berkongsi rasa dan jiwa. kelapangan masa begitu sukar untuk dicari, mungkin ada hikmah disebaliknya..

dalam kesempatan ini ingin aku kongsikan beberapa agenda yang berlaku dalam hidup aku. pertamanya aku nak kongsi fasal PERSADA. apa PERSADA??? PERSADA ni adalah Permuafakatan Siswa/i Felda. satu organisasi yang baru diperkenalkan. aku mula join PERSADA ni awal bulan lepas, itu pun sebab kawan aku bagi borang dan ajak aku join. mula-mula aku tak tau apa tu PERSADA, tapi lama-lama lepas dapat info daripada senior, barulah aku tahu peranan PERSADA yang sebenarnya..
Bagi aku PERSADA ni memag bagos untuk kami anak-anak Felda yang berada di IPT, sebab sekurang-kurangnya ada satu organisasi yang menjaga dan membela kami dari segi sokongan moral dan juga sebagainya kepad kami yang berstatus anak Felda. bukan aku nak cakap kami ni tak cukup sokongan moral, tapi hakikatnya kami memerlukan lagi untuk menunjukkan yang kami mampu berjaya walaupun kami anak Felda. seringkali kami diperli dan dicaci, "anak felda bermasalah""anak felda sosial lebih""anak felda jahat""anak felda  sahsiah teruk" dan sebagainya. inilah cabaran yang kami hadapi apabila bergelar anak Felda apabila menghadapi dunia luar yang kononnya lebih 'suci dan sempurna' tingkah lakunya. Apa hak mulut mereka nak mengina kami?? apa lesen yang mereka ada nak mengutuk kami?? salah ke bapa dan ibu kami bergelar peneroka FELDA??? dosa ke ??? manusia apabila minda dan akalnya buta, maka atanya juga buta untuk mengenal mana intan atau kaca. aku tak nafikan dalam kalangan muda mudi Felda ada yang bermasalah, tetapi kenapa kami di Felda yang sering dilabelkan bermasalah?? sedangkan di bandar-bandar, kampung-kampung, pekan-pekan yang bukan tanah rancangan Felda turut dilatari masalah yang sama, bahkan ada yang lebih teruk daripada muda mudi Felda! kenapa masalah ni tak dipertikaikan dan dikutuk bersama-sama?? kenapa wujud double standard dalam masalah ni?? apa dosa kami warga Felda kepada anda diluar sana???
aku tak kisah, sesiapa pun nak kutuk Felda, kutuklah, cacilah,hinalah sementara mulut anda masih lagi mampu melafazkannya. jangan nanti bila mati, menyesal tak dapat kutuk Felda secukupnya.
sebenarnya mereka yang menghina dan mencaci Felda ini cemburu dengan kejayaan Felda. Kenapa mesti cemburu?? Allah telah menetapkan rezki masing-masing, siapa usaha dia berjaya. itulah prinsip dalam peneroka sebenarnya. kenapa aku cakap macam tu, sebab sebagai peneroka, mereka membeli tanah mereka sendiri, hasil titik peluh mereka sendiri, mereka kerjakan kebun mereka sendiri, dan hasil kerja mereka dibuahkan dengan hasil tanaman seperti kelapa sawit dan getah. inilah rezki yang mereka peroleh untuk menyara kehidupan mereka. cuba dibandingkan dengan kerja yang lain, seperti makan gaji. mereka dibayar gaji yang tetap setiap bulan, walaupun kadang-kadang apa yang mereka lakukan sepanjang bulan tu tak setimpal dengan bayaran yang mereka dapat, balik awal, tidur dalam ofis, berbora-borak, guna peralatan pejabat untuk kepentingan diri sendiri dan sebagainya. jadi kita dapat lihat, betapa jauhnya perbezaan kerja dan usaha antara peneroka Felda dan makan gaji. mana yang lebih baik?? tepuk dada tanya minda..
aku sebagai generasi kedua Felda, amat bersyukur dilahirkan dalam keluarga Felda..moga satu hari nanti ada sirna buat mereka yang mengutuk Felda, dan terbit sinarbuat kami anak-anak felda..insyaallah...

No comments: