27 July 2013

2 minggu

Hari ni hari sabtu, maknanya dah dua minggu pengalaman praktikum aku kutip. Dua minggu nampak je sikit, tapi banyak yang aku kutip. Minggu pertama memang berat. Macam-macam aku rasa, sampai retak semangat. 

Hari pertama lapor diri dah kena duduk depan perhimpunan. Budak-budak dok perhati je. Alhamdulillah dapat kelas tingkatan 2 dan 1. Kelas rancangan khas, budak-budak terpilih. Tapi perangai, sama je macam budak biasa !!

Kelas pertama aku masuk 2RK1. Aku akan ajar sejarah dan ICTL. Maknanya masa aku akan banyak dengan dia orang. Setiap minggu aku akan jumpa 5 waktu. Kelas pertama alhamdulillah. sesi berkenalan. Sampai sekarang aku masih fail nak hafal nama budak-budak tu semua. Tak ape, perlahan-lahan la kan. 

Hari kedua aku dapat kelas ganti. Tingkatan 4. Kelas kedua hujung. Mula-mula aku positif, bila masuk cuma ada beberapa orang je. Aku tanya mana yang lain, dia orang jawab kat luar. Aku jenguk luar, tak ada. Tak apa, sabar. AKu teruskan, buat sesi berkenalan. Untuk makluman, kelas ni kelas seni, aku sentap, apa pasal kelas ni langsung tak berseni. Dia orang jawab sebab petang ada kelas. Owh lupa, sekolah ni dua sesi. 

Kelas ni memang payah nak paham bahasa, sebab dia orang cakap bahasa berbeza dengan aku. Aku sabar je la. Aku jerkah sorang ni, "awak cakap dengan kawan depan mata awak, macam awak cakap dengan kawan kat kelas sebelah !!" dia diam. Kemudian sambung balik borak. Aku malas layan.

Pengalaman untuk dua minggu ni sangat mencabar. Lagi-lagi bila pengetua suruh cikgu praktikal tidur dalam asrama, sehari bergilir-gilir. Itu yang leceh. Jadual aku pulak selalu kena weekend. Aku belum marah lagi budak asrama, sebab setakat ni dia orang masih okay. 

Banyak sebenarnya yang mahu dicoretkan, cuma kekangan masa dan nafsu untuk menulis. Akhirnya aku bungkam untuk menulis. Lantas cepat-cepat cari ide untuk menutup kata-kata. Usai terbit ditekan, aku lega. cepat-cepat laptop ditutup. salam

jumpa lagi seterusnya. 

No comments:

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...