02 September 2013

kuburkan panji, tegak kan tali leher mu

Merdeka baru-baru ni, ada segelintir yang nakal mengusik tentang bendera Malaysia. Kononnya jalur gemilang bukan bendera Malaysia, bahkan Sang saka malaya adalah bendera Malaysia sebenarnya. Entahlah, sukar mahu baca idea dan doktrin yan dibawa segelintir manusia. Pemahaman yang berbeza malah jauh dari kesantunan akal yang wajar dipertimbangkan dengan adil dan saksama. 



Mengapa bila tidak sehaluan dalam pemikiran, perkara asas perlu dipertikaikan? Kalau nak bergaduh dalam soal politik, ikutlah anda, hak demokrasi, tetapi apabila melibatkan jati diri dan maruah bangsa, anda sanggup gadaikan demi kepentingan politik anda sendiri. Apa salahnya jalur gemilang untuk ditukar kepada bendera entah apa? Kalau sekalipun bendera sang saka bangsa adalah bendera asal, kita juga sudah menerima jalur gemilang sebagai bendera kebanggaan bangsa dan negara. Dicipta anak melayu, dan dicintai oleh seluruh marga malaya ketika itu, akhirnya berkibaran megah hingga ke hari ini. 

Kenapa tiba-tiba timbul isu mahu tukar bendera? Masing-masing Tuhan beri akal untuk fikir, bukan sembrono menyokong membabi buta. Tindakan bersebab dan rasional adalah perlu, bukan tindakan yang diisi emosi dan amarah. 

Sebagai marga Malaysia, aku cintakan Malaysia. Aku sayang jalur gemilang. Terima kasih Malaysia !


No comments:

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...