28 September 2014

Buang bayi ke sumbang bayi?





Selamat sejahtera. Tadi ada baca perihal Pusat Perlindungan Bayi yang diuruskan oleh
OrphanCARE yang aku kira satu pendekatan alternatif apabila pihak berkuasa masih belum jumpa kaedah terbaik untuk menangani gejala buang bayi dalam kalangan rakayat Malaysia. Bayi yang  dilahirkan secara tidak sah taraf disisi undang-undang dan tidak diperlukan oleh ibunya ataupun bapanya yang entah siapa, akan ditempatkan di pusat ini secara sukarela oleh ibu bapanya yang tiada sedikit pun perasaan kasih sayang dan belas kasihan. 



Bayi-bayi ini akan diserahkan kepada keluarga angkat yang berminat untuk mengambil anak-anak yang tidak berdosa ini untuk di jaga dan dibelasi seperti manusia yang lain. Secara umumnya perkara ini dilihat bagus. Dan aku bersetuju dengan pendekatan alternatif ini. Namun ada sebahagian daripada rakyat Malaysia yang memandang perkara ini sebagai satu bentuk penggalak kepada zina dan maksiat, apabila remaja atau sesiapa sahaja akan lebih menggiatkan lagi aktiviti zina ini. Ya, mungkin ada benarnya persepsi ini, tetapi kalau dilihat dalam konteks perikemanusiaan, alangkah mulianya mereka yang mengusahakan pendekatan ini demi menyelamat bayi yang baru lahir daripada dibuang dan dubunuh tanpa perasaan belas kasihan. Dengan moto "setiap kanak-kanak perlukan keluarga" ya pendekatan ini sangat diperlukan masa kini. 

Rakyat Malaysia yang bijak pandai masih lagi sibuk menghentam antara satu sama lain, dan gejala sosial kita langsung dibiar sepi. Sampai masa bila mereka cuba toleh pada generasi, harap maaf, tiada apa yang tinggal untuk masa depan.

1 comment:

Najib Ariyan said...

Salam kenal dan salam singgah...

SELAMAT TAHUN BARU 2015

semoga tahun mendatang akan menjanjikan kebahagiaan untuk semua... aminnnn

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...