26 September 2014

Perodua Vs Proton ?




Selamat datang. Proton. Perodua. Mana satu pilihan anda? Terpulang. Kalau berkemampuan, beli kedua-duanya. Kalau tak, pilih salah satu. Kalau ada lebihan mampu, mesti tak nak beli kan. Biasalah, tipikal rakyat malaya. 

Kadang kala kita hairan, cuma kita tengok, tiap kali ada pelancaran produk baru daripada kedua-duanya pasti akan ada peperangan dalam Malaysia. Bukan dengan butir peluru. Tetapi dengan butir komentar dalam page terkenal ikutan ramai. Pelik kan, benda mudah macam ni pun kita nak gaduh, komen saling memburukkan. Memang kita ni bangsa kuat bergaduh ke? Tapi dalam soal agama kita lemah. Dalam soal politik kita ghairah. Eh aku dah mencapah. 

Setiap kali aku baca perang ini, aku jadi meluat. Malas nak baca. Ada pulak masa nak gaduh komen kan. Pelik betul. Sebenarnya perkara ni mudah je. Soal bergaduh produk terbaik, hormat sahaja pandangan orang lain. Hormat tu bermaksud tak semestinya bersetuju, tetapi dengan pertimbangan. Mana yang selari dengan selera kita, terima lah, kalau tidak, tidak lah. Kita kan memang macam ni. 

Moga pertelingkahan bodoh ini dihapuskan segera. Bukan sahaja dalam isu Proton Vs Perodua, bahkan segenap ruang lipat kehidupan masyarakat Malaysia. Moga kita menjadi manusia yang lebih menghargai nikmat yang Tuhan limpahkan. Alhamdulillah.. 

No comments:

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...