12 October 2011

masa saya untuk orang lain


bila fikir balik, bukan senang nak puaskan hati orang lain. Bukan mudah juga nak isi setiap kekosongan masa orang lain dengan masa kita. sampaikan kadang kala kita rasa kita tak pernah memiliki 24 jam yang dianugerahkan Tuhan buat kita. 

Apa sebenarnye silap kita sampaikan kita begitu kehilangan masa yang amat banyak? seolah-olah kita bukan manusia yang bekerja, tetapi robot. Robot yang bekerja untuk memuaskan kan hati orang lain, dan juga membuat keje orang lain. 

Bila sedar, terfikir dalam kepala ni, berbaloi ke apa yang aku buat selama ni? lumayan sangat ke ganjaran yang bakal aku dapat kalau aku curahkan masa aku kepada orang lain?? berbaloi sangat ke? semua tu asyik bermain dan berlegar dalam kepala ni. 




aku cuba juga cari jawapan, sampaikan kepala aku tak dapat nak fikir dah. kosong. tak ada apa-apa dah. 

sebenarnya semua ni perlukan pertimbangan, oleh akal, bukan emosi dan perasaan. berfikir secara rasional, baik dan buruk, keadilan, iman, dan syarak. semua itu perlu diambil kira sebelum buat keputusan. bila dah cukup ramuan untuk melaksanakan petimbangan, maka timbang-timbangkan lah. hasilnya akan menentukan nasib anda dimana nanti.

aku cuba juga, namun, masih lagi belum ku temui jalan penyelesaian. mungkin ini ujian Tuhan, buat hambaNya. Ya. Aku redha dengan semua ini. Ada hikmah disebalik apa yang terjadi. disebalik kesusahan, akan ada kesenangan yang sukar untuk kita terjemah dengan naluri seorang manusia. 

moga akan terus diberi kekuatan, untuk meneruskan perjuangan!!

No comments:

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...