14 December 2010

rindu zaman kanak-kanak: hari ini kita lain

Terkenang zaman tika aku kanak-kanak. Seronok, gembira, riang tawa, sentiasa menghias hari-hari ku. Tak lupa juga kadang kala disinari tangis dan duka, gara-gara kenakalan sendiri. Semua itu amat indah. Bermain bersama-sama rakan, galah panjang, nyorok-nyorok, baling tin, baling selipar, rondas, khemah-khemah, gasing, konda kondi, dan main kejar-kejar. Semua itu sangat indah untuk dikenang kembali. Namun apabila teringat, jiwa seakan-akan ingin kembali ke zaman tika cilik. Alahai..

Namun apabila aku lihat sekarang, semua kisah cilik ku sudah tidak sama dengan si cilik kini. Sungguh lain rupanya. Sekarang segala-gala sudah berubah, mentaliti kuno semakin terjajah dalam pojok fikir ibu bapa masa kini. Entahlah, tak tahu salah siapa. Bila dipertikaikan, nanti jawapannya, duniakan dah berubah, dulu lain, sekarang lain. Itulah jawapan klise yang sentiasa dihambur. Habis tu, tak kan la nak salahkan masa pula?? Masa tu Allah yang cipta. Dan akhirnya, tiada siapa dapat menjawabnya.

Kini jika kita lihat, kanak-kanak hari ini dieksploitasi oleh tangan-tangan hancing yang rakus. Mereka mempergunakan kanak-kanak sebagai modal memperdagangkan perniagaan mereka. Lihat sahajalah, di tv-tv, pelbagai rancangan hiburan yang menggunakan kanak-kanak sebagai elemen utama disiarkan. Kanak-kanak dilatih untuk menjadi seorang penyanyi, menjadi seorang artis, diajar selok belok dunia yang penuh dengan noda, diajar bergosip, dilatih berskandal, dan sebagainya. Inikah modal insan untuk kita gunakan membangunkan negara??

Aku sangat setuju apabila kerajaan memperkenalkan Rang Undang-Undang kanak-Kanak dan Orang Muda (pekerjaan)(pindaan) 2010. Pada masa ini, akta itu berfungsi mengawal dan menetapkan syarat penggajian kanak-kanak di bawah umur 14 tahun dan orang muda di bawah umur 16 tahun, dan selepas dipinda, akta menetapkan syarat penggajian kanak-kanak ialah mereka yang berumur 15 tahun dan orang muda berumur 18 tahun. Menurut Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S Subramaniam  "Bagi kanak-kanak, mereka dibenarkan melakukan pekerjaan yang ringan bersesuaian dengan kapasiti mereka dalam perniagaan keluarga," . apabila diluluskan kelak, kanak-kanak yang ingin menceburi industri hiburan seperti menjadi penyanyi atau pun menjadi pelakon, perlulah mendapat kelulusan daripada Ketua Pengarah Jabatan Tenaga Kerja. Selain itu, kanak-kanak yang terlibat perlu diberi cuti sehari dalam seminggu serta waktu bekerja dan bersekolah tidak melebihi tujuh jam, dan juga tertakluk kepada peraturan seperti sumbangan insurans dan jaminan keselamatan oleh pihak yang mengambil mereka bekerja.

Sememangnya negara kita perlukan akta ini, kerana kanak-kanak kita masa kini sering saja dikaburi keindahan dunia populariti sebagai seorang artis, hingga lupa meneruskan legasi ilmu yang terbilang sejak zaman berzaman. Mentaliti mereka sudah diselaputi dengan kebebasan menjadi seorang dewasa, tanpa perlu melalui dan menjalani fasa-fasa kehidupan untuk menjadi seorang dewasa. Dan akhirnya, mereka menjadi bukan sepatutnya.

Menjadi seorang kanak-kanak adalah indah, tapi langsung kita tak sedari, sehinggalah kita meninggalkannya…


".................Sebetulnya masjid kita 'anti kanak-kanak', yang belum bersunat pula dihalau duduk di belakang. Konon 'belum masanya'. Tidak hairanlah anak-anak menjadi pelarian dan mendapat perhatian di sisi Uncle Aznil..........."
-Faisal Tehrani-

2 comments:

din36 said...

aku rindu game rockman.... emulator... minessweaper....huhuhuhuhu.. tapi ayat paling bawah tu i like....

hakir said...

din...sungguh canggih zaman kanak-kanak anda..zaman saya, hanyalah ditemani susunan tin susu karat, yang disusun menjadi bertingkat-tingkat..berkejaran membaling selipar jepun..dan akhirnya bersatu mempertahankan istana tin..