18 April 2012

aku rindu pada dia



sudah lama aku tak bersua dengan dia, 
terasa lamanya tak tatap wajahnya. 


Rindu mula menjalar dalam segenap ruang minda ini, 
lebih-lebih lagi bila sedang bekerja.


Masih ingat, waktu mula-mula mengenali si dia, 
terserlah kegigihan pada tiap gerak langkahnya. 
Tatkala dia menuturkan kata, membuatkan yang lain berasa hormat pada arahannya. 
Hebat bukan dia. 
Dia sangat hebat bagi ku, dia wanita hebat yang gigih !!


Pada bicaranya ada ketegasan. 
Memberi nada pelajaran buat anak buah, memberi hikmah buat adik-adik tersayang. 
Aku rindu saat dia membetulkan apa yang salah. 
Walaupun dalam hati ini membentak mencari kebenaran diri. 
Dia tetap sabar melayan kerenah kami adik-adik.


Teringat aku, 
waktu kali terakhir dia berkhidmat buat kami adik-adik, 
tika itu di Gerik, 
sebelum kami meninggalkan dia, 
sempat dia memberi amanat, 
memberi nasihat, 
sampai sebak menghujani wajahnya, 
menggamit emosi sedih menguasi setiap ruang isi hati kami,
sangat terkesan waktu itu.


Ingat lagi, 
waktu aku bersama dia dan dua lagi sahabat, 
mengikat janji dan tekad,
bersaksikan kedinginan kundasang, 
kami menanam tekad, 
kan menjaga PERSADA tidak kira apa yang berlaku, 
mewarisi amanat dia untuk meneruskan kegemilangan anak felda bertuah.


Saat itu air mata menjadi peneman, 
tangisan mengalir memahat rapi tekad kami,
tidak dihirau sekeliling, 
biar mengalir air mata jantan cair menitis ke pipi,



Jujur aku rindu dia, 
bagai rindu seorang adik pada kakaknya, 
moga dia senantiasa mendapat rahmat Tuhan, 
dipermudahkan segala urusan, 
moga Tuhan murahkan rezkinya.


dia lah wanita hebat....Nor Ashikin binti Mohd. Yusof



abg sofuan, kak ekin, aku, & anis


No comments: