10 July 2011

BERSIH dah habis

hari ni 10 julai 2011, bermakna semalam 9 julai 2011,
semalam juga menandakan satu titik kenangan,
dalam lipatan siasah negara,
yakni;BERSIH.





hari ini juga dalam lipatan akhbar,
terbit pelbagai perkataan tentang -BERSIH,
yang sinonim, antonim, juga akronim.

hari ni juga,
macam-macam berita keluar dari corong pemberita,
kerugian dan segala macam isu bertongkat ringgit,
sampaikan kadang kala timbul kat benak ni,
logik ke?

IKHLAS dakwa peniaga rugi RM100 juta,
wahhh...banyaknye!!
aku kira ini sudah seperti untung PROTON setahun!!

Nak dikira logik akal, 
tak kan la sampai banyak macam tu,
lagipun, satu hari je cuti sempena hari BERSIH.
kan besar rahmat tu dapat cuti.

nak claim pun beragak la jugak,
ntah ape agaknya yang di claim sampai mencecah beratus juta.

Yang si polis pula,
heboh kat fb dan youtube memaparkan keganasan polis,
menyuraikan peserta himpunan BERSIH,
bagi aku,
dah itu tugas polis,
menjaga keamanan sejagat,
bila tak buat macam tu cakap polis korup la,
makan duit haram la,
polis tak buat kerja la,
bila polis dah bertugas,banyak bunyi pulak.





Si yang berhormat yang dilarang masuk ke kl,
dah diberi amaran jangan masuk kl, nak masuk jugak,
bila kena tahan sibuk cakap tak ada keadilan,
ditangkap tak sah. kan dah bagi tahu awal-awal jangan masuk kl.

si peserta himpunan BERSIH pulak,
bagus jugak kalian,
ada kesedaran tentang sistem politik dan pemerintahan negara,
maknanya anda peka dan sayang dengan sistem pemerintahan negara,
anda meletakkan kepentingan negara terlebih dahulu daripada diri anda,
tapi sayang; tak bertempat.





dah polis tak bagi buat dekat kl, kenapa degil sangat?
buat la kat tempat lain, kan malaysia ni luas,
sampaikan Agong bagi peringatan pon ingkar,
kenapa nak susah kan orang ramai?


ini bukan budaya kita



kata tuntutan BERSIH adalah sesuatu yang baik untuk negara,
jadi buat la himpunan tu dengan baik,
rancang elok-elok,
buat secara profesional,
kenapa terburu-buru? kenapa perlu ikut budaya luar?
kita ada cara kita sendiri.


hiasan..



apa-apa pun,
jadikan semalam sebagai kenangan dan iktibar,
dalam kita mencari kebenaran bukan senang,
perlu perjuangan bukan sahaja keringat,
bahkan kadangkala perlu korban darah.

lihat diri kita terlebih dahulu.



*segala curahan pendapat aku adalah bersifat peribadi.


No comments:

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...