18 November 2010

berkorban kah aku..

bila sebut istilah korban, tidak lari minda kita mengulit gambar-gambar lembu, kambing, unta, dan pelbagai jenis haiwan berkaki empat, malahan b*** juga mungkin tersenarai. Inilah persepsi aku saat aku kecil, apabila tiba Hari Raya Aidiladha, aku akan bersama kawan-kawan berjalan kaki, atau lebih canggih naik basikal ke surau yang dekat dengan rumah aku. Kami bersama-sama masyarakat sekitar menyaksikan satu upacara yang jarang berlaku, dan hanya setahun hanya sekali sahaja berlaku. Itulah yang membuatkan aku teruja menyaksikannya. Namun itu dulu, ketika aku masih lagi bodoh menelaah ilmu dunia. Tapi kini hakikat yang sama seakan berulang. Anak-anak kecil menggambarkan perkara yang sama dengan apa yang aku bayangkan tika kecil. Lembu, kambing, unta, biri-biri, dan sebagainya, melatari suasanan Hari Raya Aidiladha. Apakah sebenarnya berkorban??

Tika kini aku masih lagi mencari erti pengorbanan dalam diri aku. Tidak ku jumpa lagi hakikat sebenarnya tentang erti pengorbanan. Namun mungkin nanti ada sinar pengharapan, yangbakal membuka jendela masa hadapan buat aku kenali erti pengorbanan yang sebenarnya. Mungkin akan ada satu haru nanti..Insyaallah..

No comments: