24 November 2010

hati kita untuk siapa..

Susah untuk melampiaskan kata-kata berpegang pada "hati kita untuk siapa". Sesungguhnya kita sebagai manusia dianugerahkan olehNya hati dan perasaan, supaya saling mengasihi antara insan. Juga buat akal untuk berfikir kesinambungan kematangan. Namun apabila dijejak istilah hati dalam pojok pemikiran insan hari ini, terlalu jauh menyimpang daripada istilah asal. Terlalu ramai mencarca marbakannya. Lagi-lagi anak-anak ranum yang masih menguntum. Istilah terpesong selayaknya buat mereka. Hati mereka majoritinya buat teman jiwang dan ranjang mereka semata-mata. inilah hakikatnya. Masing-masing berlumba-lumba memasang impian untuk memberi hati buat insan yang kegersangan jiwa dan perasaan. Aku?? terperangkap dalam kalimah cinta. Cinta adalah alasan yang paling sempurna dalam menutup kesalahan hati. Kadang kala manusia tertipu gara-gara cinta. Terutama buat wanita-wanita. Bodoh ke wanita?? Tak. Mereka tak bodoh, cuma masih belum jumpa istilah pandai. Lelaki juga tak terkecuali. Cinta lelaki dan cinta wanita walaupun satu perkara yang berbeza, namun masih lagi terikat pada kerangka yang utama; saling mengasihi.
Aku teringin menyingkap kisah percintaan. Aku ingin merasai nikmat percintaan. Namun benda itu semua perkara sakit! Jiwa semakin kosong. hati terpaksa dibahagi bahagikan buat sang pencinta. Jiwa terpaksa dipecah-pecah dan disedekah untuk peminta cinta. Semua berubah bila menceburi istilah cinta. Hidup tak sama dengan sebelumnya. Bukan ini yang aku nak. Aku tak nak kehilangan masa yang berharga, kerna aku terpaksa membuang masa bersama si dia. Aku tak mahu kehilangan ruang dalam lingkaran fikir aku, kerna terpaksa memberikan separuh ruang untuk aku memikirkan si dia. Aku tak mahukan kehilangan masa berharga buat teman-teman yang lagi memahami aku. Aku rela kehilangan si dia daripada aku kehilangan teman-teman yang sangat berharga buat aku. Tapi aku kan insan biasa, sering tersalah langkah memilih haluan. Hingga aku terpaksa menyesal kerna salah langkah..
Tatkala melihat insan lain berpacaran..hati ini seakan-akan tersiat meminta dikasihi untuk saling mengasihi. Terpaksa aku memujuknya.."hati aku hanya untuk insan yang setia, yang saling berkasih kerana Dia.."

"Kehidupan ini dipenuhi dengan seribu macam kemanisan tetapi untuk mencapainya perlu seribu macam pengorbanan"

1 comment:

Anonymous said...

cinta pada-NYA lebih mulia...
kelak kau akan temui cinta, yang suci..
kau akan berkasihan kerana-NYA dan berpisah dengan izin-NYA..
perempuan yang baik itu untuk lelaki yang baik, begitu juga sebaliknya............