20 November 2010

meniti hari perjuangan..

Inilah detik, inilah ketikanya. Aku mula bertatih melalui lorong-lorong ujian. Bukan tak biasa, tapi ini kali pertama aku merasa suasananya. Aku seperti anak-anak kecil berlari mengharap sesuatu yang indah dan ajaib akan berlaku, seperti kisah dongeng yang tak pernah menjadi realiti. Mimpi aku, semua perjuangan yang berteraskan kertas peperiksaan terhapus buat selama-lamanya di alam nyata ini. Alangkah bahagianya dunia, budak-budak sekolah menjerit kegirangan, apabila mimpi aku ini jadi realiti. Tapi ini bukanlah yang menjadi idaman kalbu para guru..
Kenapa mesti kita hadapi peperiksaan?? Hakikatnya manusia tak suka akan ujian. Inilah yang perlu kita terima, agar nanti kita menjadi manusia biasa, bukan separa biasa atau dalam bahasa mudah, manusia tidak normal. Bila hari perjuangan mula melangkah menghampiri kita, dunia seakan-akan menyindir kita, "dah habis study?" itulah soalan lazim yang akan kita dapat bila menjelang hari perjuangan. Rasa nak bagi cenderahati berupa penampar secara percuma sahaja kepada sesiapa yang bertanya soalan itu. Namun apakan daya. ku gagah juga menerima soalan yang agak mencabar minda ini.
Kebiasaannya, pada hari sebelum perjuangan bermula, index penggunaan tenaga elektrik meningkat daripada paras normal, sehinggakan pihak TNB terpaksa membuat spekulasi liar."kabel dicuri". Malahan, suasana persekitaran kolej atau kampus kelihatan sunyi sepi, seakan-akan bandar mati yang baru lepas berlaku peristiwa kebocoran wabak yang membawa virus-virus zombie. Yang kelihatan hanyalah helaian akhbar yang berkibaran menunjuk tanda hormat pada sang bayu yang sudi menghembus nafas, ditemani juga nyanyian Negaraku oleh sang unggas yang menunjukkan semangat patriotiknya yang tidak berbelah bahagi. Tidak lupa buat awan comel yang berarak lembut memayung bumi dari kegersangan terik mentari. Inilah suasananya, inilah masanya, apabila peperiksaan hampir tiba. Mungkinkah  satu hari nanti akan ada keajaiban yang bakal merubah semua ini?? ku tunggu jawaban untuk ini.....

No comments: