24 November 2011

filem bodoh, masyarakat pon bodoh


Cuba kalian tengok pada akhbar hari ni, dalam senarai filem baru, apa yang anda lihat? senarai cita apa yang menggairahkan anda untuk datang ke pawagam untuk ditonton? atau semua langsung tak menarik minat anda untuk menontonnya? 

Kalau kita perhatikan hari ni, filem-filem di Malaysia, terutamanya air tangan anak Malaysia, langsung mendokong aspirasi kapitalisme. Menjual filem hanya untuk mendapatkan untung semata-mata, melonjakkan filemnya sehingga dicop sebagai filem pecah panggung. Itu matlamat mereka. Mereka mahukan filem yang dihasilkan mampu memberikan pulangan yang sangat lumayan buat mereka, demi mengisi kantung perut mereka. 

filem macam ni kita nak suruh anak kita tengok?


Ini menunjukkan apa? ini menunjukkan mereka langsung mengenepikan tanggungjawab sosial dalam aspek pembinaan masyarakat negara kita. Kenapa aku cakap macam tu? sebab, hakikat hidup didunia hari ini yang dilangkari jiwa hedonisme, yakni hiburan sebagai wadah utama dalam kehidupan. Semua mahukan hiburan, sampaikan agama cuba dipersendakan. Filem hari ini menjadi 'cikgu' secara tak langsung untuk membina mentaliti masyarakat kita. Gerak perilaku yang dipersembahkan dalam filem, menjadi ikutan untuk diaplikasikan dalam kehidupan seharian. Dialog-dialog 'rasmi' sesebuah filem dijadikan bahasa yang indah tatkala berbual. Semua yang dilihat dalam filem dijadikan panduan dalam memilih kehidupan.

khayalan 


Lihat lah filem-filem kita hari ini. Kalau tidak berkisar hantu, mesti samseng. Modal yang berupaya menjelmakan kutipan tiket mencecah jutaan ringgit. Kenapa bila filem bergenre ini ditayangkan, mendapat sambutan yang menggalakkan berbanding filem yang mengangkat naskah positif? Adakah masyarakat kita sememangnya jahat, sebab itu suka tonton filem jahat?

nak suruh tambahkan jumlah mat rempit Malaysia?


Bila penerbit terbitkan cerita samseng, alasan klise mereka, supaya masyarakat kita ambil iktibar...ini alasan bodoh bagi aku. Kalau filem-filem macam ni mampu buat masyarakat terfikir dan ambil iktibar, kenapa saban tahun jenayah semakin meningkat? gejala sosial dalam kalangan remaja semakin membimbangkan? Aku nak tanya la, yang selalu pergi tengok wayang siapa? tentulah golongan remaja belia dan pertengahan. Jarang orang tua pergi tonton, tapi tak menafikan ada orang tua pergi tengok wayang. Jadi, yang selalu buang bayi, lumba haram, seks bebas, seks songsang tu siapa yang buat?? orang tua ke muda?? ramai muda yang pergi tengok, jadi kenapa yang muda ni makin ramai buat masalah?? 

fahami erti dan makna kasih dan sayang seorang anak


Cuba la kerajaan ambil inisiatif sikit, had kan filem-filem ganas dan bersifat kebinatangan. Beri dana untuk hasilkan filem yang berkualiti daripada aspek moral. Bukan seperti pengarah filem hari ini, hasil kan filem samseng, lepas tu biarkan penonton terkapai-kapai mencari pengajaran. Langsung la tak dapat apa-apa, cuma pengalaman menonton sahaja. 

filem seperti ini semakin hilang


Malaysia ni ketandusan filem bermoral tinggi. Masing-masing cuba mengupas aspek khayalan mitos dan mistik semata-mata. Otak terkatup tertutup bodoh dan beku.



buka minda anda, jangan jadi bodoh bila mencerna filem. Jangan ikut jalan cerita filem yang bodoh. Buat pembuat filem, hasilkan karya yang mampu beri manfaat buat anak bangsa. Kalau anda buat filem bangang dengan aksi lucah dan ganas, kemudian ditiru oleh budak-budak ataupun masyarakat, anda akan dapat saham nanti di hari pengadilan kelak. Sama-sama kita berfikir, demi Malaysia tercinta. Salam Jumaat.

3 comments:

i Pakcik Zharul said...

betul-betul :) setuju ! saya setuju ! habaq hang !

El said...

bro aku respect opinion kau sebab itu yang aku selalu try nak cakap. pengajaran ambil iktibar tu memang clishe gile tapi sah-sah pengarah tu takde akal.

dorang just fikir duit je dari kualiti

chekgu Azam Aziz said...

kan, filem kita dah semakin hilang identiti. Mendidik masyarakat akan kegananasan dan kelucahan

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...