26 November 2011

selamat berhijrah

Hari ini sudah menginjak ke tahun baru dalam Kalender Islam. Rata-rata bila awal muharam, semua sibuk berbicara perihal hijrah, perubahan, dan perpindahan. Dalam facebook rasanya penuh dengan ucapan yang mengangkat hari pemula dalam kalendar Islam ini. Sampaikan terpaksa salin dan tampal pada dinding masing-masing, ucapan yang membangkitkan aura dan semangat maal hijrah. 

perubahan bukan hanya luaran, tetapi dalaman yang hakiki



Bila berbicara tentang perubahan, ramai orang kata, "kau kena berubah". Soalan aku mudah, ingat senang ke nak berubah? Jawab balik, "tak salah kan kalau cuba untuk berubah". Ya. memang hari ini orang pandai cakap tentang berubah. Hakikatnya berubah satu benda ini payah. Bukan hari ini kita ubah, esok terus dapat hasil yang kita impikan. Malah mungkin akan mendatangkan kesan sampingan yang negatif.

Perubahan perlukan masa. Dengan mengubah sesuatu dengan perlahan-lahan, insyaallah mampu mendatangkan hasil yang positif. Bayangkan pelajar di sekolah atau remaja hari ini yang bermasalah. Memang kita harapkan mereka untuk berubah. Tapi, ada tak usaha kita yang mampu untuk memberikan ruang kepada mereka untuk berubah. Kita label mereka budak jahat, budak nakal, budak bodoh, budak kurang ajar, budak bangang. Kita pandang mereka dengan pandangan yang tak mengharapkan mereka memiliki masa depan yang cantik. Kita prejudis terhadap mereka!! 



Apalah salahnya kita ubah paradigma kita dalam memahami mereka. Pelajari sikap mereka, supaya kita dapat kenal lebih tentang mereka. Barulah sebenarnya kita membuka ruang kepada mereka untuk berubah. Bila kita prejudis terhadap mereka, hal ni lebih menutup akal dan emosi mereka untuk menerima perubahan. 

buangkan penghalang yang menghalang perubahan anda


Jangan salahkan ibu mengandung. Salahkan diri tak pandai membawa diri. Setiap manusia ada kelemahan dan kekuatan. Usah menanamkan perasaan negatif dalam minda anda. Ubah untuk anda jadi lebih matang dan pandai untuk membuat haluan hidup yang baik dan positif. Tuhan tak akan mengubah kamu, sekiranya kamu sendiri tak berusaha untuk mengubah diri kamu sendiri. 



~Salam Maal Hijrah~

No comments:

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...