06 November 2011

yang elok sudah rosak


kenyataan hari ini, adalah penentu hari esok. Itu adalah hakikat yang perlu setiap manusia di muka bumi terutamanya di Malaysia akui. Segala yang anda lihat hari ini, akan memberi kesan kepada masa depan anda. 




Ya, jika hari ini anda lihat, budak sekolah sudah pandai hisap rokok, lumba harap, sex bebas, dadah, maka nanti masa hadapan anda pasti akan ngeri untuk hidup di Malaysia. 

Ya, sangat ngeri! bayi dibuang merata, si sunti habis diniaga, teruna terus mencari mangsa. Habis apa lagi yang elok masih tinggal untuk bekalan anak cucu cicit aku nanti?? anak cucu cicit kalian nanti??

Ya, hari ini kita pandang budak-budak hisap rokok, pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan adalah biasa. Itu semua biasa pada pandangan kita hari ni kan. Tak ada salah pun kan, semuanya biasa je. hakikatnya...

Ini bukan sumpah untuk negara ini. Ini bukan daulat yang kononnya lahir dari paduka raja. Bukan!! ini semua adalah hasil kesilapan kita untuk belajar agama dan hidup.

Apa yang boleh kita buat?? APA?? berubah?? apa yang hendak diubah?? kerajaan?? sekolah?? media?? agama?? jadi apa yang perlu diubah??

kita sebagai manusia selalu menghentam mereka. Pernah tak kita rasai apa yang mereka rasa? lalui apa yang mereka lalui? pernah??

Kita sibuk mencaci dan menghina mereka. Bercerita soal agama mengalahkan mufti, namun hakikatnya pernah kita selami dan dalami apa yang mereka rasa?? pernah tanya kenapa mereka jadi sebegitu rupa? terus menjatuhkan hukum membabi buta!!

Sepatutnya kenali dahulu siapa dia. Tanya dan selami perasaan mereka. Kemudian baru bercerita soal agama atau sebagainya. 

Aku bukan pandai dalam agama, tapi aku tau sedikit sebanyak batas agama. Yang pandai usah mendabik dada, kalau anda sendiri gagal membantu insan yang dahaga ilmu didada..

No comments:

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...