03 November 2011

puaskan hati mereka

Rasanya aku pernah menulis tentang perkara ni. Tentang puaskan hati orang, bukan kucing. Dalam hidup ini, lebih-lebih lagi bila dalam keadaan berdarjat, dan kita berada ditangga yang bawah, memang susah. Dipaksa untuk terpaksa menerima kerja yang bukan hak milik kita. bahkan lebih teruk, kadang kala kita 'dianugerahkan' dengan kerja milik tuan kita, dan kita yang terpaksa menyelesaikannya. 

Untuk menjadi seorang ketua bukan mudah dan senang. Memerlukan kredibiliti, agar mudah menjalankan tugas. Ini tidak, dah la tak memiliki ilmu, tak ada pengalaman, sekadar berpandu pada akal yang bodoh, dan sikap yang sombong. Sampai bila perahu yang dikemudi nak sampai ke destinasi?

Ketua hanya tahu hati dan perasaan dia sahaja. Anak buah punya hakikat jiwa dan perasaan langsung tak diendah. Pandang sebelah mata pun jijik, seolah anak marhaen yang bermain dicelah longkang najis!




Apabila kerjanya dipuji, kembang segala ruang segenap bendang pada diri dia(ketua). Padahal semua kerja adalah hasil titik peluh anak buah yang berkeringat memerah idea serta tenaga demi melaksanakan kerja yang dikerah dan dipaksa untuk terpaksa menerima.

Puaskan sahaja hati mereka wahai anak buah. Ya, puaskan! Sampai seru nanti, kau pijak mereka!!

No comments:

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...