08 March 2011

lelaki menangis..salah ke??

Salah ke kalau lelaki menangis?? Air mata tu dicipta Tuhan hanya untuk perempuan je ke?? Kalau menangis tu memang hanya keistimewaan perempuan, kenapa Tuhan ciptakan perasaan dan air mata buat lelaki??

Lelaki pulak, kenapa mesti malu nak menangis?? Adakah anda akan merasakan kejantanan anda akan tercabar kalau anda mengalirkan air mata?? Hilang ke kemaskulinan anda tu kalau menitis air mata anda ke pipi??

indah butiran air mata kalau disertakan dengan penyesalan..


Persoalan-persoalan ini lah yang selalu melingkari hati lelaki untuk mereka mengalirkan air mata. Apa lah salahnya untuk kita mengalirkan air mata buat sesuatu yang berguna kepada kita.

Ada yang masih ego dengan mempertahankan air matanya daripada melimpah membasahi liang-liang roma di sekitar pipi. Ada juga yang bongkak mendabik dada mengaku kuat dan keras kerana masih lagi tak mengalirkan air mata.

Aku menulis kali ni, sebab aku terasa bila ada yang mempertikaikan  lelaki yang menangis. Salah ke bila seorang manusia yang bergelar lelaki itu untuk menangis?? berdosakah insan yang bernama lelaki untuk mengalirkan air mata??

Sebenarnya, bagi aku, lelaki yang menangis adalah lelaki yang paling jujur, meluahkan perasaan dengan air mata, menunjukkan keikhlasan tanpa rasa malu untuk mengakui perasaannya. Inilah lelaki sejati.

Lelaki sejati bagi aku bukan diukur dengan berapa banyak batang rokok dia hisap, atau berapa batang tiang lampu dia pacak waktu merempit. Ataupun berapa banyak awek dia dapat pikat dalam tempoh sebulan. Lelaki yang selalu menunjukkan amarahnya dengan memukul orang lain juga bukan lelaki sejati.

Lelaki yang sejati adalah lelaki yang mampu mengawal kemarahannya tika dia dalam keadaan marah, lelaki yang menghormati kehormatan seorang wanita dengan menjaga batas-batas ketika bergaul dengan seorang wanita, lelaki yang mampu mengalirkan air mata tika memikirkan perbuatannya yang silap selama ini. Inilah lelaki yang sejati.

Lelaki kebiasaannya akan menangis disebabkan perkara ni;

  • bila menyambut kelahiran cahaya mata pertama.

  • Teringat dosa-dosa lalu pernah dilakukan olehnya.

  • Merasai kesyukuran yang amat mendalam kepada Allah Yang Maha Esa.

  • Ibu atau bapanya meninggal dunia.

  • Terlalu takut tatkala teringat azab api neraka.

  • Terlalu khusyuk di dorong rasa kehambaan di dalam zikir-zikirnya.

  • Tersentuh hati tatkala mengenangkan ayat-ayat Al-Quran yang dibaca olehnya.

  • Moga selepas ni tak ada persepsi yang serong dengan lelaki yang menangis, kerna lelaki juga berhak untuk menangis.

    Menangis adalah hak dan anugerah kurniaan Tuhan buat manusia yang sering menghargai nikmat yang telah diberikan kepadanya..

    3 comments:

    Anonymous said...

    eh aku ade tgok cte jpon tau
    sedeyh gle
    2org lki ni kwan baik
    pastu ade stu part tu, due2 ngis kowt
    woooooaaaaahhhh
    sdehnye!!!
    nak nangis pon ade
    peace!!

    Hakir pEngeran said...

    citer ape tuhh??? nak tau gak..huhu

    KaKTuS BeRDuRi said...

    menarik entri ni..nak mohon share kat blog saya..kredit kat blog awak..mksh..

    lain-lain cerita jiwa saya

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...