03 March 2011

salah ke lelaki minat PINK???!!

kalau kita belek-belek tubuh manusia sekarang, sudah tentu warna pink banyak dipakai oleh perempuan atau wanita. Susah nak cari lelaki pakai warna pink. Kenapa lelaki takut pakai warna pink?? atau dalam istilah melayunya merah jambu. Berdosa ke lelaki pakai warna pink??






Stigma dan mentaliti kita sebenarnya membekukan otak kita untuk berfikir secara waras, dalam menentukan baik atau buruk. Dalam konsep pink ni pulak, aku hairan betul, kenapa masyarakat kita pandang serong dengan lelaki yang menggunakan warna pink. Bila lelaki pakai baju warna pink, mula lah mulut tu dok mengata.  Itulah, inilah, dan sebagainya, sampai mulut dia jadi warna pink sebab banyak sangat eksesais(mengumpat).


Kalau kita tengok pada sejarah, sebenarnya warna pink ni mula-mula diperkenalkan untuk kanak-kanak lelaki. Sebab apa warna ini untuk anak lelaki?? Dua teori yang dibangkitkan untuk menyokong kenyataan ini. 
1. Pensyarah di Lancaster University, Britain, Dr.Veronika Koller mendakwa, sebelum perang dunia pertama, warna merah jambu biasanya dipakaikan kepada anak-anak lelaki dan warna biru dikenakan kepada kanak-kanak perempuan. Hal ini kerana merah jambu yang merupakan basuhan warna merah dilihat lebih agresif berbanding warna biru yang sering dikaitkan dengan kelembutan seperti langit dan lautan.


 2.Bermula pada tahun 1920 atau sebelumnya hinggalah pada tahun 1940-an, merah jambu dianggap warna yang paling sesuai untuk anak-anak lelaki kerana warna itu berkait dengan warna merah yang lebih menonjolkan ciri-ciri maskulin, dan warna biru lebih sesuai untuk kanak-kanak perempuan kerana warna itu lebih nampak lembut dan halus. Namun, norma sosial terbalik sejak 1940-an sehingga kini , pink dianggap untuk kanak-kanak perempuan dan biru sesuai untuk kanak-kanak lelaki.


Jadi, sejarah dah buktikan dah yang warna merah jambu ni sebenarnya untuk lelaki pada awalnya. Tetiba berubah arah dan menjadi terbalik pada masa ni. Pendapat aku, tak salah lelaki pakai warna pink, sebab warna ni kan bersifat universal, sesiapa boleh guna warna yang dia suka, tak kiralah jenis warna apa sekali pon. 

Apabila wujudnya perbezaan warna mengikut jantina dan seolah-olah, warna tu hanyalah untuk perempuan, ini sudah mencabuli hak kebebasan untuk "berwarna"!!! 

Teringat jugak kata-kata "real man wear pink" yang menjadi pembakar "semangat" untuk lelaki-lelaki malaya untuk menunjukkan kejantanan mereka dengan menggunakan warna pink. (hehehe)

only real men wear pink!!




Kepada kawan-kawan, janganlah anda takut nak pakai warna merah jambu@ pink! Yakin ja dengan apa yang anda pakai. Jangan hiraukan mulut-mulut longkang yang jeles dengan warna pink yang anda pakai!! Cubalah satu hari anda keluar, pegi mall ke, pegi kelas ke, dengan memakai pakaian berwarna pink, sudah tentu anda akan nampak lain dan lebih maskulin. Pekak kan telinga anda jika ada mulut-mulut busuk dan puaka yang mengatakan pink untuk PONDAN, lelaki lembut, gay dan sebagainya. Hak kita nak pakai baju warna apa yang kita suka!!

maskulin


Buat kawan-kawan yang anti-pink..buanglah mentaliti kuno dan sempit(narrow minded) anda. Terimalah warna dengan sebaik-baiknya. Jika benar-benar anda memang anti pink, tak usah lah nak menghina orang yang memakai warna pink. ANDA TAK BERHAK!!

baru dapat hadiah nie(pc fair upsi), yang tak boleh blah warna pink tu..hahaha

~pink itu indah dan menarik, selagi dipakai mengikut hak dan batasan~

13 comments:

nurRahman said...

cayalah ajam...bila azam bersuara!!!

Unknown said...

wahhh
saya anti-pink,
tp xmenafikan sapa2 or any guys who wore them
its normal babe
metrosexual~
nice what?
jz hate pinky keke
not those who wore them

DS Mazdasa said...

hahahaa.. best siot derrr... bgus bebenooo

chekgu azam aziz said...

aku tulis apa yang aku rasa patut!! hidup pink!!!
*errr...

Syahir Ramli said...

hahahahaha...mlm td bru hbes meronggeng pkai bju pink ke penang...kebetolan plak ko pnye post ni sal bju pink...hahahaha

Anonymous said...

aku ade 2 helai bju pink kowt
czmate aku tgok relax je
ko ni jgn lah serkap jrg
xbek tau.....

chekgu azam aziz said...

pak syahot:wahhh pink suda!
anonymous:aku xckp ko pon, sape yg rasa die, dia la yg terasa,

Anonymous said...

xfaham
juz nak bg pndgan skit je, yg
cre kau tu mcm nak mmbrukkan org
xbleh?
mne kau tau 'masyarakat kite' macm tu?
ko dh wat research?
mgkin prasaan kau yg mmbuatkn ko rase mcm tu agaknya
peace!!!

hakir said...

hahahaha,
anonymous jangan emosi ya, sebab tu nama blog ni jiwa saya~~

Anonymous said...

bonda like pink !

Cahaya_Pemberianku said...

cikgu,

tak salah laaa kalo lelaki nak pakai pink...
lgpn takde fatwa yang cakap takleh kan???
=)
apa-apa pon sebelum pakai tu belek cermin dlu ar, takot x sesuai lak =)

hakir said...

teringin nak pakai pink, tapi akal masih belum bersedia nak mencuba...kui3

Anonymous said...

ermm..nk cari bnde lain td tbe2 jek ternmpk headline ni, sbb mnarik aq pun bce la.. x salah lelaki minat pink, cume kbyakkan lelaki skrg yg pkai wrna pink tu jnis lembut. klu kt korea bile lelaki pkai warna pink drg nmpk cute (kate pminat dorang la) so pd aq, ikut pndgn masing2, yg pnting yakin, aq pun slalu sruh abg aq pkai wrna pink wlupun die x nk, trpksa pkai sbb aq sruh..ehheheh..pd aq pink tu sweet..klu prmpuan suke pink, org lain akn ckp bdk tu gediks..so just b urself..x smestinya prmpuan yg suke wrna pink tu gedik n lelaki tu lmbut.. -aisy-