27 June 2012

Gemuk pun manusia juga


kadang-kadang kalau kita terlalu taksub dengan kurus, dapat membunuh keyakinan kita kepada umum. Berdosa ke kalau gemuk? Yang kurus tak ada hak menghina yang gemuk, gemuk juga ciptaan Tuhan, siapa kamu sebagai manusia nak mempertikaikan ciptaan Tuhan? Kamu beruntung kalau kurus, kamu juga beruntung kalau gemuk, sebabnya itulah sebaik-baik kejadian yang Tuhan anugerahkan buat kamu. 



Ya, aku akui, badan yang ramping kurus itu nampak lebih molek, cantik dan kacak, yang berisi itu tak berapa nak molek. Itu pendapat segelintir dan mungkin juga kebanyakkan orang. Kena sedar, pendapat itu bersifat subjektif, lebih-lebih lagi perihal kecantikan dan kehenseman. Pandangan setiap manusia itu berbeza. Contoh, pertandingan ratu cantik, Miss Universe atau Miss World, kadang-kadang kita selera asia ni, akan kata, " cantik sangat ke perempuan tu sampai menang miss world?? biasa je aku tengok..."



Kadang-kadang ketaksuban ni lah yang menghalang kita ikhlas dan taat menunjukan kesetian kepada agama dan Tuhan. bayangkan, terlalu paranoid dengan kegemukan, sanggup berpuasa setiap hari semata-mata takut gemuk. Niat sudah salah. Beribadat kerana nak kurus, bukan taat kepada Tuhan. 

Kecantikan akhlak lebih baik daripada kecantikan wajah. Bersyukur dengan apa yang ada, insyaallah Tuhan melihatnya =)


1 comment:

UniMeOw said...

aku la manusia yg sebok nak kurus 2..hadeh...insap2~

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...