17 February 2011

bila politikus mula bersuara..

Hari ni aku mula didedahkan dengan suasana demokrasi ipta. Selama ni aku cuma menjadi pemerhati jarak jauh je (menerusi surat khabar). Hari ni merupakan hari penamaan calon untuk Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim , Perak.



Walaupun hari ni aku tak sempat tengok proses penamaan calon berlangsung, tetapi sedikit sebanyak aku dapat lihat apa sebenarnya politik kampus. Masing-masing agak teruja dengan pemilihan kali ni. Kelihatan juga wajah-wajah sang emosi tika proses penamaan calon berlangsung. Dalam hati aku "panas jugak politik kampus".

Tak kurang jugak yang mewujudkan gerakan-gerakan pembela pejuangan kumpulan masing-masing. Sibuk mencari kesalahan musuh, sehingga lupa batas-batas berpolitik yang dianjurkan. Buat mereka yang menjadikan   politik sebagai makanan, pada masa inilah mereka ingin menguji kemahiran berpolitik mereka. Sehingga terbawa-bawa keadaan politik luar. Calon-calon dah tak senang duduk selepas menghantar borang pencalonan. Mereka mula melaksanakan strategi yang telah dirancang awal-awal lagi. Masing-masing mahu melunaskan strategi yang telah dirancang dengan rapi sebaik yang mungkin.

Buat mereka yang anti politik. Minggu ni merupakan minggu yang membosankan. Segala aktiviti kolej, dan universiti dibekukan serta merta bagi memberi ruang kepada proses pilihan raya kampus berlangsung. Rata-rata anti poltik ni menunjukkan kecenderungan untuk menjadi pengundi atas pagar. Sememangnya menjadi cabaran paling besar untuk kumpulan-kumpulan politikus mencari jalan untuk meyakinkan pengundi atas pagar ni. Nak menambat hati mereka bukan susah, sekadar menyuapkan apa yang patut, sudah tentu undi beralih arah memihak siapa yang menyuap. 

Buat yang fanatik pula, mereka akan berusaha berkempen memperjuangkan idealogi mereka sehabis baik. Tak kiralah apa pun terjadi.

Sewaktu aku sibuk membelek-belek senarai calon, sempat jugak telinga aku mencerna perbualan politikus-politikus sejati. Antaranya " kau nak pilih yang cantik atau yang hensem ko pilih la, patutnya pilihlah yang boleh buat kerja, kau ingat ni pemilihan artis nak cantik-cantik o hensem-hensem?? cikgu tak payah nak cantik-cantik!!" Saat tu aku tergelak sambil mencerna isi perbualan. Menarik pendapat tu walaupun disampaikan dengan humor. Bagi aku, pendapat tu ada betulnya, sebab kini ramai memilih rupa daripada usaha yang mereka lakukan. Bila benda ni jadi, maka musnahlah sesuatu organisasi tu yang dipimpin oleh mereka yang lincah dalam bidang kecantikan tapi terkial-kial dalam melaksanakan tugasan.

Moga pemilihan kali ni menjadi sesuatu yang sempurna, untuk memilih wakil pelajar sebagai suara mahasiswa UPSI.  Buat mereka yang menjadi calon, berkempen lah sehabis baik dengan penuh moral, bukan dengan emosi. 

saya tak undi parti, tetapi saya undi personaliti, dan rupa bukan ukuran personaliti.




1 comment:

aniss said...

buat mereka yg anti politik..mggu nie bakal membuatkn kita sick and tired of their manifestos...like3x,,sya adlh slh sorangnya..kita hanya mampu mnjadi pemerhati tp mnganalisis apakh keupayaan n kemampuan mreka mlksanaknnya..

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...