02 February 2011

JEJAK NEW ZEALAND 2 : kerenah budak-budak

Ini kesinambungan daripada aku menjejakkan kaki ke "new zealand". kali ni aku nak cerita tentang kerenah budak-budak. Pengalaman ni aku dapat masa slot motivasi pelajar sekolah. Program kami terbahagi kepada dua, satu untuk pelajar SPM, dan satu lagi untuk pelajar UPSR. Pada mulanya aku nak jadi faci untuk pelajar SPM, sebab dia orang dah besar, mungkin faham sikit apa yang kita cakapkan, tetapi hasil ajakkan kawan-kawan, aku pun masuk dalam kumpulan yang akan jadi faci untuk pelajar UPSR..

Tiba aku di SK  Kg New Zealand(tak pasti nama sekolah ni), budak-budak dah sampai dah. Dia orang tengah buat energizer untuk menceriakan keadaan (korang akan faham bila teringat prorgam motivasi kat sekolah dulu). Kemudian terus dengan pembahagian kumpulan, aku dan sahabat aku mizijadi faci untuk kumpulan 6. 


gigih die orang main "tarian ayam"




Kami bermula dengan sesi memperkenalkan diri. Masing-masing nampak malu-malu, segan-segan, dan ada yang  macam tak rela je datang program ni. Aku faham, sape la yang nak datang waktu-waktu cuti macam ni ke sekolah. Mesti la nak duduk rumah tengok cerita karton ke, tak pun pergi merayau-rayau dengan member..

Dalam kumpulan aku tu, ada sorang budak ni, nama dia aniq. Apa yang aku perasan, sepanjang sesi modul pertama, dia buat bodoh je. Macam nak tak nak je join. Bila aku tanya kenapa macam boring je, die terus sengih-sengih lepas tu buat muka blur. Dalam hati aku, susah sikit nak tackle budak ni. Lepas tu aku mula fokus la kat dia, nak bagi dia enjoy dengan kami semua kan. Tapi, dia tetap dengan blur dan endah tak endah dia. Haish...macam mana nie? apa aku nak buat?


aniq yang pakai baju warna putih sebelah kanan..




Akhirnya ada satu slot tu kami bermain permainan buaya biawak, kalau korang tau permainan ni memang seronok dan lawak. Mula-mula main permainan ni dia masih lagi dengan perangai dia(endah tak endah). Tapi lepas beberapa round, dia mula menunjukkan wajah ceria. Aku pon bertambah seronok la kan. Akhir sekali, perkara yang tak sangka, dia menang permainan tu!! lepas tu dia terus berubah, mula ceria dan aktif. Lepas tu modul membina bangunan pulak. Dia pon dah mula aktif, dan banyak tolong buat bangunan tu. Aku rasa seronok sangat sebab dapat jugak tackle dia  untuk join sekali(korang akan rasa pengalaman ni bila korang jadi fasilitator).hehehe


inilah rekaan budak-budak berusia 12 tahun..




Program tu berakhir sekitar pukul 12 lebih tengah hari. Inilah pengalaman pertama aku jadi faci untuk pelajar sekolah rendah. Memang besar cabarannya melayan kerenah budak-budak yang masih lagi bawah umur kan. Apa-apa pun aku seronok dapat join  program ni. Pengajarannya, bukan senang menjadi seorang guru yang terpaksa melayan kerenah budak-budak..


inilah barisan fasilitator..



8 comments:

Unknown said...

wahhhhh
nie kg new zealand kat pahang kan?
sbb cm kenal gmbr tueeee

Anonymous said...

terbaik ! :)

chekgu azam aziz said...

yna yupe kt pahang, kt maran..
bonda mus, memang terbaek pon, rugi tak ikot, hehehehhee

Anonymous said...

salam..

suspen...hehehe

chekgu azam aziz said...

ape yg suspen sekamar rindu??
heeee

Unknown said...

hehe
mmgla i noeeee...
keke
dkt sgt dah ngn umah haaaaa
kekeke

fuz-gee-lah said...

azam : ada lagi x pape game yg seronok nak dibuat ? aku ade join gak nnt progm lbey krg cmnie . tp still nak tambah modul . ko ade idea ?

chekgu azam aziz said...

fazilah:ada je modul yg best2, more info kat fb ya, hehe