24 May 2011

aku dan hijau

Esok hari rabu, hari ini hari selasa, lusa hari khamis. Rentetan hari yang berganti-ganti.




macam mana cara nya kita nak dapatkan hari yang tenang dan aman ya?? Sukar rasa hati bila bergelumang dengan tekanan.. bagi aku dengan lihat benda warna hijau, dan itu sudah mengubat tekanan.. hijau, penuh dengan kesegaran..









ini pokok yang paling aku suka, kerna aku dibesarkan dengan hasil pokok ini..terima kasih pokok


pokok ini juga berjasa buat aku dan keluarga.. 



cuba kalian baca petikan ini,


Hijau adalah lambang alam. Ia menunjukkan pokok-pokok dan tumbuhan. Ia mengambarkan isi kandungan dunia. Ia juga selalu mengambarkan sistem alam semulajadi. Bila kita perkatakan warna hijau, kita akan mudah dibawa oleh gambaran hutan dan tumbuh-tumbuhan atau pantai dan juga air terjun.




Hijau adalah warna yang paling harmoni atau seimbang (balanced). Ia mempunyai elemen panas dan sejuk yang seimbang atau centered. Kerana itu, mereka yang mempunyai aura hijau sentiasa boleh menjadi pendamai atau orang tengah di dalam sesuatu masalah atau pergaduhan. Di samping itu ia juga adalah terbuka (open).




Hijau adalah perlambangan tentang minda atau otak. Kerana apa, kerana minda sepatutnya berkembang dan membangun seperti simbol hijau yang lain iaitu alam dan growth. Minda manusia patutnya juga sebegitu. Ia patut berkembang dan berevolusi seperti ciptaan tuhan yang lain. Jangan biarkan ia beku kerana ia seperti menolak fitrah tuhan.


Sebenarnya, hijau sinonim dengan warna Islam. Kerana itu kebanyakan warna yang mengambarkan Islam adalah dari tone hijau. Bolehlah dikatakan hijau melambangkan kecintaan kepada Allah, kerana hijau adalah warna universal love.




petikan ini  saya dapat dari blog Sebuah contengan, terima kasih kepada blog tu... 


jangan pernah lupa pAda asal usul!!!

No comments: