25 May 2011

tak habis-habis cerita hantu!!!

Dua elemen paling biasa atau paling suka pengarah kat malaysia ni buat filem. HANTU dan SAMSENG. aku pun tak tahu kenapa gamaknya jadi macam ni..




tengok la senarai filem yang bakal ditayangkan..penuh dengan hantu..

Bila nak direnungkan, memang lah semua ni jadi filem box office, tetapi hakikatnya kesan kepada masyarakat!! 

Apa masalahnya filem nie?? orang just tengok je.. 

Memang la just tengok jer, kalau kalian nak tahu, sebenarnye filem dan media adalah trendsetter masyarakat. Anak-anak kecil terdedah dengan kehidupan dunia dengan filem dan media. Tiru aksi dalam filem, sudah menjadi satu kemestian bagi kanak-kanak. 

Kita nak bagi anak-anak kita tiru gaya Tumulak dalam citer Kongsi bunuh orang?? atau nak terus dimomokkan dengan cerita hantu yang tahyul belaka?? sampai bila hiburan kita nak berbentuk macam ni?? langsung tak ada idea kritis lagi inovatif!! (err....)


nak anak-anak kita macam ni ke??


Bagi aku, dengan ada nye cerita berbentuk sosial, tahyul, dan ganas ni lah yang sebenarnya menjadi punca kepada masalah kebejatan sosial generasi muda. Mereka dah diasuh dari kecik untuk tonton benda-benda macam ni, dah dididik dengan benda atau cerita tak berfaedah ni. Ya, setiap cerita tu ada pengajaran, tapi berapa ramai yang ambil iktibar dan pengajaran?? 

Cuba tengok cerita kongsi tu, ada tak bila cerita tu di tayangkan, semua ahli kongsi gelap menyerah diri dan insaf. ada tak?? Cerita ngangkung tu, lepas cerita tu ditayangkan, orang melayu islam berhenti dan bertaubat tak daripada beli nombor ekor?? (jawapan fikir sendiri..anda dah besar..)

Aku ni bukan la baik sangat, tapi aku tau la tentu kan mana baik mana yang buruk, dan kalau memang aku ni tak baik, sebab tu aku rasa media hiburan kita kena berubah! secara drastik!! supaya nanti kita tak tergigit jari menyesal di kemudian hari!!

Benda ni sebenarnya salah sape?? salah kerajaan??(memang pon) aku tak faham dengan dasar kerajaan ni. Semakin hari dasar tentang media semakin kalut, dahulu cerita hantu tak boleh ditayangkan, tapi sekarang siap dapat suntikan dana lagi. Cerita-cerita ganas langsung tak disunting, aku tak tahu la unsur ganas macam mana dalam syarat kena sunting. Semua cerita yang berunsur ganas terus dihalalkan menjadi tontonan budak-budak(walaupun ada label 18)







Semua perlu berubah, walau dalam usaha urbanisasi, walau dalam usaha pembukaan minda, walaupun dalam usaha meliberalisasikan karya-karya tempatan, tetapi letak la pada haknya. Jaga lah tatasusila nya. Batas-batas adab dalam perhubungan, jalan cerita yang lebih ketimuran. 

Ya, nampak kolot, asalkan masih lagi mampu kurangkan saham ke neraka, itu sudah memadai. Tengok saja filem-filem hasilan P.Ramlee, tak ada pon unsur ganas-ganas yang keterlaluan, tapi senantiasa diingati dan dikenang sepanjang zaman. Jalan ceritanya yang bersifat tempatan, masih mendapat tempat dalam rancangan-rancangan di television sekarang. 


ini 'kiblat' media..


Bagi aku hiburan tak salah, asalkan kena pada tempatnya. Wahai-wahai pembikin filem tempatan, hadirkan lah kebijaksaan dalam menghasilkan karya yang mahu ditonton kami anak watan, usah lah biarkan karya picisan anda menjadi tontonan kami sekalian..


*contohi-lah karya-karya P.Ramlee, Yasmin Ahmad, dan M. Subash Abdullah...

tak sabar nak tunggu filem ni..


lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...