19 May 2011

cerita semalam: mungkin terlalu emosi

Berkesinambungan dengan insiden semalam, rasa banyak yang perlu aku, dia dan kamu untuk belajar. bukan senang nak menyenangkan orang lain. bukan mudah nak meletakkan kepercayaan kepada orang lain. juga bukan mudah untuk bersetuju dengan pendapat orang lain..
 
saya masih belajar..

masing-masing ada otak sendiri nak fikir, mana baik dan mana yang buruk, dianugerahkan oleh Tuhan akal yang cerdas, dan minda yang aktif, supaya berfikir dengan baik. tapi manusia itu dicipta berlainan rupa, walaupun jenis yang sama. Walaupun nampak sama, tetapi masih berbeza, waimma lahiriah mahupun batiniah


setiap manusia dianugerahkan otak..



bukan otak-otak...



bila bermuafakat, susah nak tentu hala tuju, sering saja ada yang bertingkah meletakkan pemahaman mereka sebagai yang paling utama dan betul. sedangkan ada lagi mentaliti yang lagi terbaik untuk diaplikasi dan diguna pakai dalam keputusan yang hendak dibuat..

Sebagai insan yang muda, banyak yang perlu aku tahu, faham dan jelas dengan suasana dunia. Bukan senang nak faham dan jelas dengan konsep hidup di muka Bumi ciptaan Tuhan ni. Ada peraturan yang perlu diikuti dan ditepati supaya nanti tak terlanjur perbuatan diri ini.
 
ikutlah undang-undang..

Yang sudah berlalu biarkan berlalu, masih ada lagi cahaya yang perlu kita terjemahkan, dan perlu kita tafsirkan. Kembali kepada yang hak. Kembali lah kepada yang mutlak, itulah sebaik-baik perubahan yang kita hendak. 

jangan hanya pandai menuturkan di bibir, pandai mengolah madah menutar belit segala fakta, memprovokasi segala macam isi, memfitnah segala bentuk perjuangan. Tetapkan diri dengan keikhlasan, jujurkan diri dengan perjuangan. Jangan jadi seperti si kitol yang menderhaka pada bumi Melaka, juga jangan seperti si kacang lupa pada kulitnya.
 
adakah kita seperti kacang??

berpijaklah pada bumi yang nyata, kita bukan seperti mereka. Kita adalah kita, insan yang senantiasa diuji untuk menentukan dimana kita berada disisinya. Usah berpaling pada jalan yang lurus, usah kita menaguk di air yang keruh..

jalan yang lurus..


Biar apa orang nak cakap fasal kita, biar mulut mereka berdusta tentang kita, biar kan mereka dengan telatah bodoh dan dangkal mereka. Itulah mereka, tak pernah puas dengan apa yang mereka ada, senantiasa cemburu buta dengan kita.
 

*jadilah diri anda selayaknya manusia. jangan ingkar pada yang KUASA.

4 comments:

Anonymous said...

ayat berbunga-bunga..

Dr.CiNtA said...

cehh..dah lama tau prangai azam ni...

kan cikgu dah ngaku dgn eden yg mmg cikgu

ni susah nk torimo pondapat org laen..

so,kwn2...ni lah porangai cikgu azam...

kono la paham...

Nabihah Zulkifli said...

seorang cikgu akan tetap jadi cikgu walaupun dalam blog ;)

chekgu Azam Aziz said...

biha, hehe cikgu dihati ku~

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...