21 May 2011

tragisnya kisah: tanah runtuh dan anak yatim..

air diminum terasa duri, nasi dimakan terasa sekam..

maha suci Allah..

Tragisnya sebuah episod ngeri, tanggal 21 mei 2011(bufday aku..) sebuah rumah yang menempatkan anak-anak yatim, ditimbus timbunan tanah bukit yang luruh umpama daun, saat ajalnya tiba.. Bila aku mula-mula baca berita ni, aku agak terkejut la, selalunya tanah runtuh hempap rumah ni selalunya berlaku kat rumah-rumah orang kaya dan mewah macam dekat highland tower dan beberapa lagi kisah serupa.. namun, ini Tuhan yang menentukan..

rumah dilereng bukit..


Tapi kali ni, ujian buat anak-anak kecil yang semestinya kehilangan tempat bergantung dan bermanja. mereka tak punyai ibu dan ayah, cuma yang mereka ada adalah Allah tempat mereka mendapatkan kasih sayang yang ditinggalkan ibu dan ayah mereka. 

kawasan kejadian..



saksikan lah, kuasa Allah itu tiada tandingnya..


bayangkan, anak-anak ini sedang berkumpul tengah berlatih nasyid, untuk persembahan amal, tiba-tiba datang segerombolan tanah dengan perintah Tuhan, menyelungsur laju membadai mereka tanpa belas kasihan.. alangkah sedih rasanya hati ini bila mengenangkan..


kelu lidah untuk aku berkata-kata..

hampir kesemua anak-anak ini berserta penjaganya ditimbus tanah itu. Apalah nasib mereka. Saat ditimbus tanpa rela, bernafaskan tanah, dihimpit dengan padat pada tubuh yang ranum dan muda..


segala apa yang terjadi, ada hikmahnya..



Itulah ujian buat mereka.. Sesungguhnya Allah itu maha Adil, ada hikmah disebalik apa yang terjadi, sesungguhnya DIA lebih mnegetahui daripada kita yang lemah ini. Dan Allah Ta'ala berfirman: "Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas." (QS.Az-Zumar: 10) 



menitis air mata aku bila lihat gambar ni..



tabah lah wahai anak kecil...


Kalian dan kita semua, bantulah mereka atas nama Tuhan yang mulia, sesungguhnya mereka amat memerlukan kita. Namun sayang seribu kali sayang, ada yang tersalah tafsir demi menolong mereka. Mengaut untung atas nama simpati keatas mereka, dengan cara menghantarkan undian(AF), maka undian kalian akan disalurkan kepada mereka anak-anak yang menjadi mangsa . Sedarlah, niat anda tak menghalalkan cara, dengan duit maksiat(hiburan tanpa batasan agama) itukah anda nak bangunkan mereka?? dengan duit haram itukah anda nak beri mereka makan?? bernafas lah kalian atas nama Allah swt.. moga ada sinar keampunan..

ujian itu buat hamba-hamba Tuhan yang beriman..


sabar lah kalian.. mereka dijemput Allah..



Dan Allah Ta’ala berfirman:
وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الأَمْوَالِ وَالأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ
“Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepada kalian, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah:155)


Buat mangsa-mangsa yang terkorban, setangkai doa ku kirim buat mu disana(al-fatihah..) Moga kau bahagia disampingNya, diletakkan bersama mereka yang beiman dan beramal soleh..


*yang bawah ini pon diuji, tapi tak pernah mengerti. layak ditimbus bumi..
SEBAHAGIAN daripada 86 mat rempit yang ditahan dalam operasi membenteras samseng jalanan di Jalan Tambun menolak motor masing-masing ke Pejabat Penguatkuasa Trafik IPD Ipoh dekat Ipoh awal pagi. 15/05/2011


No comments:

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...