16 May 2011

antara cikgu dan ilmu...

Hari ini 16 Mei 2011. Rasminya hari memperingati jasa dan pengorbanan seorang guru. Hari ini lah seorang manusia yang bergelar guru diraikan jasanya, walaupun dia setiap hari menabur jasa..




Tadi aku dalam perjalanan ke Seremban, waktu lalu kat tepi setiap sekolah, nampak meriah dengan sambutan hari guru. Pelajar dan cikgu sama-sama meraikannya.. AKu rindu sangat nak balik ke sekolah, nak rasa balik suasana sambutan hari guru..





kalau dulu, sehari atau sebelum tarikh 16 Mei, aku dah sibuk dah nak beli hadiah buat cikgu yang aku sayang. selalunya aku bagi satu hadiah je kat sorang cikgu.. 

Jasa seorang guru tu sebenarnya tak terhitung dek jari atau nombor yang ada kat dunia ni. 

Walau dikira dengan gunakan superkomputer..

 Pengorbanan yang mereka berikan kat kita, sejak dari tadika, sampai lah jadi insan yang berguna, tak terjangkau tinggi nilainya.. 


pengorbanan guru dipendalaman



jasamu kan ku kenang cikgu..





inilah sekolah-sekolah dan tempat yang telah banyak berikan aku memori, dan juga tempat aku jumpa insan-insan mulia yang membimbing aku untuk mengenal dunia..  
mengajar aku erti hidup, cara hidup dan
 menjadi insan yang berguna...



SK BANDAR BARU SERTING
1998-2003



SMK BANDAR BARU SERTING
2004-2007




MRSM SERTING
2007-2008





KOLEJ MATRIKULASI PAHANG
2009-2010




UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
2011-SEKARANG



semoga, insan-insan yang bergelar guru, terus diberikan kekuatan oleh Tuhan, untuk terus mendidik anak-anak bangsa.. 
buat guru-guru, kalian adalah anugerah yang Tuhan kurniakan buat manusia-manusia yang bodoh..
kalian lah yang mengajar kami yang kosong, sehingga mampu bergelar menteri, raja, mahupun doktor..


Nabi s.a.w bersabda: "Apabila seseorang mukmin diuji oleh Allah dengan sesuatu bencana pada tubuhnya Allah Taala berfirman kepada Malaikat penulis amalnya: "Tulislah juga untuknya amal-amal salih yang biasa ia lakukan;" kemudian jika Tuhan hilangkan bencana yang menimpanya itu, Tuhan jadikan ia hidup berkeadaan baharu - bersih suci dari dosanya; dan jika Tuhan mengambil nyawanya, diberikannya keampunan serta dikurniakan rahmat kepadanya."






*mampukah aku menjadi seorang guru seperti guru-guru ku yang telah mendidik aku??

No comments:

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...