28 December 2011

Buah rambutan kuning


Petang tadi aku sempat petik buah rambutan. Buah rambutan kuning. Mulanya macam dah habis dipetik, bila perhati betul-betul masih ada lagi sisa yang tinggal. Aku capai mana yang sampai. Sempat makan beberapa biji buah rambutan, datang pula kucing-kucing mengganggu. Sibuk nak panjat pokok rambutan.





Aku malas nak layan, terus aku menuju ke hadapan rumah, ambil galah. Nak jolok buah yang tinggi tumbuhnya. Galah ni unik, tapi dah menjadi kebiasaan buat mereka yang ada kebun atau pokok rambutan. Galah ni ada tali, cuma perlu tarik sahaja, dan dahan akan tercantas. 



Kucing-kucing ku datang mengacau. Mereka bermain dengan tali galah. Aku halau, mereka terus bermain. Akhirnya aku mengalah. Biarkan mereka bermain, dan aku terus menikmati kemanisan buah rambutan kuning..

No comments: