30 December 2011

Malam sampai ke pagi.

Manusia, Tuhan kurniakan malam, untuk rehat. Menikmati indahnya mimpi dan takkurang juga kengerian syahdu mimpi. Ada yang bermula layar lena pada pangkal malam, ada juga yang menganyam lena pada larut malam. Manusia yang berbeda, warna kulit sahaja sudah tidak sama. Mungkin rambutnya sahaja. Rambut sama hitam, hati lain-lain.



Ada yang menjadikan malam sebagai punca rezki. Almaklumlah, gelap gelita. Sekadar bayang sahaja menjadi rupa. Mudah berniaga yang haram. Susah dikesan pihak berkuasa. Laris jualan !! Untungnya pada pembeli. Menikmati nikmat dunia tanpa ragu, dibekalkan dengan kenikmatan sementara. Dipenghujungnya, sadis, dan merana. Melanggan manusia untuk santapan batin, kononnya gersang tak dapat kawal nafsu. Dari merogol, baik membeli yang dah ada. Banyak pilihan koleksi. Bukan setakat wanita, yang lelaki azali pun menjual diri.




Ramai juga yang malamnya mengubah kehidupan. Berpeleseran mencari kepuasan. Terutamanya anak muda. Apabila kasih sayang dirumah, hilang entah kemana. Mungkin ibu dan bapa sibuk berpolitik, mungkin saja sibuk ditempat kerja. Mencari nafkah untuk anak-anak membesar dengan baik. Hakikatnya, rosak dalamannya. Anak-anak ini mudah sahaja dididik. Walaupun ada yang mengadu keras kepala dan kurang ajarannya. Cukup kasih sayang yang diberi, maka eloklah pekerti. Bukan harta benda pengukur kasih sayang. Kalau setakat sudah cukup membekalkan Ipad dan Iphone kepada anak-anak, usahlah mendabik dada anda sudah berjaya melaksana tugas keluarga. Buruk akhlaknya mungkin ada. 




Mungkin juga ada yang malam menjadi sinar buat hidupnya. Tatkala dia mencari redha Tuhan dengan bermunajat. Mencari ketenangan dan pengampunan diri. Dalam titip doanya, memohon restu Illahi, agar meneruskan hidupnya, dibawah payung Rahmat, dan disinar cahaya Rahim. Alangkah beruntungnya mereka yang memilih malamnya seperti ini. Mereka insan terpilih Tuhan !





Memang malam itu gelap. Tiada cahaya yang dapat membantu, meskipun bulan purnama mengambang. Hakikat, jalanlah dengan panduan, ikut arahan, agar anda tidak sesat dalam kegelapan malam. Andai anda sudah pandai, jangan juga mengingkar arahan, kerna malam itu masih gelap, dan gelap itu tetap gelap..


1 comment:

ZYASH said...

Ish..menakutkan la.... btw..off topic,
Selamat Tahun baru 2012 yer, A very happy new year.. 2011 Lots of sweet memory, let's create new experience in 2012..

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...