22 December 2011

Melayu Feudal Diperdagangkan


Mungkin agak kasar untuk tajuk entry sebegitu rupa. Namun itulah hakikat yang perlu aku, kamu dan mereka untuk bersetuju. Tatkala kita sudah mencecah era kemodenan sejagat, ideologi tentang kemajuan sudah mulai menjarah setiap pemikiran rakyat, malah terbit juga istilah kemajuan masa depan, setakat merancang dan mengimpikan, ada segelintir kita masih berpegang dengan paksi feudalisme. Sampaikan menjadi taksub dengan hakikat dirinya yang mengejar kepada feudalisme.

gambar hiasan


Hari ini kononya ramai yang menolak konsep feudalisme, katanya sudah tidak sesuai untuk diaplikasi dalam sistem masyarakat. Ya, kita akui, dalam sistem feudalisme yang kita ada sememangnya bermasalah. Daripada hierarki yang tertinggi sampailah serendah-rendah martabat. Mungkin akan ada suara sumbang, mana ada kat dunia ni yang sempurna sifatnya. Ya, memang tiada yang sempurna, tetapi itu bukan alasan untuk menutup kesalahan yang jelas terpampang. Jangan salahkan lantai,kalau diri tak pandai menari.

Berbalik kepada topik asal, diperdagangkan. Lihat sahaja hari ini, bila tiba penganugerahan darjah kebesaran oleh mereka yang mulia. Pasti setiap tahun akan ada beratus-ratus mereka yang menerima anugerah, atas iltizam menyanjung budi yang mereka limpahkan. Kiranya demi membalas jasa mereka yang berjasa. Mereka yang memberi sumbangan diberikan anugerah darjah kebesaran, malah diangkat menjadi Datuk, Datuk Seri, Tan Sri dan juga Tun. 

gambar hiasan


Bayangkan, kita miliki 9 orang yang mulia, dan juga 4 mereka yang mulia, jumlahnya 13. Kalau purata setiap seorang mereka ini menganugerahkan 400 pingat atau darjah kebesaran, setahun sudah berapa ramai yang memiliki anugerah?? 5200 orang !! Setiap tahun beribu-ribu warga Malaysia dianugerahkan dengan darjah kebesaran. Untungkan ?!

Kemudian kita lihat siapa pula yang diberikan anugerah tu. Rata-rata hari ini semua orang memiliki peluang untuk mendapatkan darjah itu. Lebih-lebih lagi artis. Persoalan mudah, berjasa sangat ke artis ni sampai sanggup didarjahkan dengan Datuk dan Tan Sri ?? Tukang masak pun hari ini sudah didarjahkan menjadi Datuk tau !! Mungkin ini hak mereka untuk memberi darjah kepada sesiapa pun. Ya, kita akui, itu hak mereka. Teruskan lah.

gambar hiasan


Perlu untuk kita ingat, sampai bila sistem feudal ini boleh terus bertahan. Sampai bila masyarakat kita akan memandang tinggi dengan darjah yang diberikan apabila hari ini mudah sahaja darjah dikurniakan buat sesiapapun. Waktu kerajaan Melaka, tak semua mereka dikurniakan Datuk. Memilih betul ketika itu untuk dikurniakan Datuk. Sehingga siapa yang bergelar Datuk dipandang tinggi oleh masyarakat pada zaman itu.

Sampaikan hari ini ada sahaja sindeket menjual pangkat, sampai ada yang tertipu demi mendapatkan pangkat Datuk. Rugi beratus-ratus ribu !! Nak kata bodoh, memang bodoh, nak kata pandai ada juga. Hakikatnya, mudah sahaja masyarakat kita ditipu kan. 

Usah apa yang molek, kita perdagangkan, apa yang cantik, kita niagakan, apa yang elok kita rosakkan. Jaga pusaka adat melayu, sampai anak cucu tahu, sampai mereka tiru. Yang buruk biarkan berlalu, yang baik ambillah tahu.

No comments:

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...