19 December 2011

budak wajah polos, sudah tersenyum




Hari ini aku jumpa lagi budak wajah polos, yang pernah aku ceritakan dulu, rujuk sini. Mungkin rezki aku nak berjumpa dan bercerita lagi tentang dia. Hari ini sama situasinya macam yang lepas, waktu aku jumpa dia. Aku dalam perjalanan ke kelas selepas usai solat zohor. Dari jauh aku nampak susuk tubuh macam aku kenal. Dengan baju pasukan pembersihan, tubuh cilik, berambut pendek, seakan-akan botak, disamping seluar jeans lusuh yang menjadi identiti rasmi dia waktu bekerja. Oh lupa, dan t-shirt hitamnya.

Hari ini lain daripada hari yang lepas. Hari ni wajahnya manis. Tersenyum sepanjang membuat kerjanya. Mungkin ada sesuatu yang membuatkan dia tersenyum. Macam yang aku tuliskan entry yang lepas, teringin aku nak berborak dan menanyakan sesuatu kepada dia. Namun hari ini aku juga tak berjaya menemu ramah dia. Tak dapat nak borak atau tegur dia. Sebab jam ditangan aku dah tunjuk angka 2.30 petang. Semestinya Dr. Yusuf dah masuk dalam kelas.



Walaupun aku terkilan tak dapat  tegur dia, sekurang-kurangnya aku dapat lihat perubahan wajah dia. Kalau dulu polos penuh dengan tanda tanya, tetapi hari ini wajahnya manis tersenyum. Alhamdulillah…

No comments: