27 December 2011

Di bawah lindungan kaabah..


Dah lama aku muat turun filem ni, tapi tak pernah pun terniat nak tonton, sebab kesempitan masa. Namun malam semalam aku berkesempatan untuk tonton. Banyak benda yang aku belajar, cerita tentang cinta Hamid dan Zainab, dan dihias cantik dengan kesyukuran, ujian, fitnah dan kematian...




"..Hamidkau akan segera berangkat ke tawalib, pergi memasuki dunia yang lebih luas, sementara aku masuk ke dunia yang lebih kecil dan sempit.."

"...kau masih bisa melakukan banyak hal zainab, hias lah duniamu yang kecil  itu agar menjad ruang yang nyaman dan tidak membosankan..."



Kalian patut tonton cerita ini, terutamanya anak muda yang kegersangan kasih dan sayang. Lihatlah, bagaimana cinta antara lelaki dan perempuan itu ditautkan, dan disatukan bukan dengan berlandaskan nafsu semata-mata. Hari ini kita terbelenggu dengan khyalan sempit manusia, tentang istilah cinta, bila mereka tafsir cinta melihat daripada pandangan nafsu, sehingga maruah digadai demi mengangkat status cinta yang kononnya ikhlas dan suci. 

Ambil lah ikhtibar, ikutlah apa yang benar, dan jauhilah diri anda daripada apa yang buruk oleh filem ini...

Menjelang tahun baru, aku takut, lebih ramai anak gadis di bumi malaya ini akan kehilangan maruah dan kehormatan..moga dijauhkan..


No comments: