26 December 2011

kehilangan..


Kehilangan bukanlah sesuatu perkara yang mudah untuk diterima. Lebih-lebih lagi melibatkan seseorang. Kehilangan seseorang yang amat rapat, sayang dan kita kasihi. Tentunya membuatkan jiwa tak keruan kan. Susah untuk terima kenyataan tentang kehilangan. Terasa kehidupan tak lengkap dan sebagainya. Minda asyik teringat  fasal si dia, memori seakan-akan memutar kenangan dan nostalgia lalu berulang-ulang. Sampaikan kadang kala menjadi tekanan dan akhirnya membuatkan jiwa kita tak tenteram..




Namun, Tuhan itu maha adil, maha penyayang dan maha mengasihani. DIA berikan kita dugaan, DIA berikan kita ujian, semata-mata untuk menilai keimanan kita kepadanya. Waktu inilah kita dinilai, sejauh mata kematangan iman kita terhadapNYA. Mungkin susah untuk diterima pada awal ujian ini, namun bila difikir dan direnung sedalam-dalamnya dengan akal dan ketaqwaan, maka kita akan temui kemanisan ganjaran yang bakal kita peroleh akhirnya nanti.

Tuhan juga kurniakan sifat pelupa kepada manusia, supaya kita dapat melupakan kesedihan yang melanda diri kita. Walaupun kita anggap sikap pelupa adalah negatif, hakikatnya bila diletakkan dan digunakan pada situasi yang betul, maka sifat ini berguna sama sekali. Manfaatkan apa yang Tuhan kurnian, sebelum nikmatnya ditarik kembali...

1 comment:

Anonymous said...

sabar itu kn ditunutut dlm islam,,,jdikan dugaan ini seperti nabi yusof a.s dan zulaikha...

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...