11 December 2011

pemimpin yang memimpin


Tatkala kita diangkat menjadi seorang pemimpin, perlu kita ingat, kuasa yang diberikan bukanlah untuk kepentingan kita sendiri. Bukan juga untuk menyenangkan diri kita sendiri. Hakikat tugas sebagai seorang pemimpin adalah memimpin anak buahnya demi mencapai apa yang diinginkan dalam sesebuah organisasi.



Jangan pandang rendah pada anak buah anda, kerna itu sumber kuasa seorang pemimpin. Namun sayang, hari ini ada pemimpin yang seolah-olah mempersenda tugas dan taraf seorang yang dipimpin. Malah mereka dianggap tidak penting dalam organisasi. Hakikat sumbangan yang diberikan oleh mereka yang dipimpin dinafikan penghargaannya. 



Sedar lah wahai pemimpin, anda berkuasa kerana adanya si orang bawahan yang tak berkuasa. Kami yang berikan anda kepercayaan untuk menjalankan kuasa, bukan kami berikan anda kuasa secara mutlak untuk mempersendakan kami. Kamu boleh buli kami tatkala kamu diatas, tatkala kamu bermewah dengan jawatan sebagai pemimpin. Tunggulah masa kamu nanti seperti kami. Baru kamu tau kamu letaknya dimana.



Menjadi seorang pemimpin jangan bongkak dengan kepercayaan yang anak buah berikan, jangan sombong dan riak dengan tugas yang diberikan, dan juga jangan bangga dengan jawatan yang dianugerahkan. Itu membuatkan anak buah anda jelek dan benci dengan anda. 



Binalah ukhwah yang baik dengan anak buah anda. Jangan bodohkan dan bangsatkan anak buah anda. Hargailah dia sewaktu anda memimpinnya, moga nanti dia belajar daripada kesilapan yang dilakukan dan menghargai anda sebagai pemimpin. 

Aset terpenting sebagai pemimpin adalah mereka yang dipimpin..



No comments:

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...