27 April 2011

Nasi Lemak HARAM???!!!!!

Haram betol kalau nasi lemak haram!! (tiru dialog Adan...) Huh, apalah nasib masakan melayu ni kan, sudah dilabel haram... 

wahhhh....


kumi: ha?? apa yang haram??
kama: nasi lemak la..
kumi: apsal plak haram?? ada rendang babi ke??
kama: tak la..sebab budak-budak sekarang gemok macam ba.....


itulah perbualan seharian orang kat Malaysia ni. Yela, bayangkan, nasi lemak yang dimasak dengan penuh keenakkan dan kenikmatan, tetibe je dilarang pulak. Haish..sape tak mengamuk!!

Baru-baru ni kerajaan baru je buat satu peraturan bahawasanya nasi lemak adalah makanan larangan di sekolah..
Apalah agaknya dosa si pembuat nasi lemak kan...Mereka bangun awal-awal pagi, demi nak masak nasi lemak yang enak, untuk dijual buat bekalan untuk anak-anak ke sekolah. Dimasak dengan kasih sayang, di adun dengan ramuan yang dimasak khusus hanya semata-mata untuk bekalan untuk mereka  memulakan hari..

Aku cakap semua ni sebab, mak aku pun jual nasi lemak. Bukan aku main cakap je. Aku ingat lagi kenangan masa aku masih kecik. Mak dan ayah aku bangun pagi sangat. Dalam pukul 2.00 pagi, semata-mata nak masak nasi lemak, nak buat sambal nasi lemak dan sediakan kuih muih untuk dijual. Kadang-kadang tu aku tengok wajah dia orang letih sangat. Yela, bangun dah pukul 2 pagi, lepas tu pukul 7 pagi ayah aku dah nak kena hantar kami pegi sekolah, dan terus pegi kebun..

Mak pulak pagi tu nak kemas rumah, nak basuh baju kami adik-beradik, masak untuk kami makan tengah hari. Alangkah besarnya pengorbanan mereka kan. Rasanya tak dapat aku nak balas walau hidup seribu tahun..

sayang mereka berdua...


Aku paling suka bila pagi-pagi dapat makan nasi lemak mak aku. Walaupun mak kami jual nasi lemak, kami adik beradik jarang dapat makan nasi lemak mak aku masak. Sebab nasi lemak mak aku selalu habis. Kadang-kadang pukul 6 pagi dah habis dah nasi lemak mak aku..

sedapnya...


Kadang-kadang tu aku siap tempah kat mak aku, malam tu sebelum tido aku dah bagi tau awal-awal kat mak aku, yang aku nak makan nasi lemak esok, suruh mak aku tinggalkan nasi lemak..hehehe inilah kenangan kan..

Sekarang, bila aku dengar nasi lemak dah dilarang dikawasan sekolah, aku rase sedih. Dengan alasan nasi lemak sebabkan obesiti bagi pelajar, aku kira itu alasan kurang pandai(bodoh!!) Banyak lagi sumber yang menggemok kan pelajar sekolah. KFC, McD dan sebagainya, tu yang patut dilarang makan untuk budak-budak. Kenapa kerajaan tak larang?? 

Setiap tindakan harus difikirkan dahulu kesan dan akibat, dan diikuti dengan pendapat orang yang akan menghadapinya..

Sebagai seorang anak penjual nasi lemak, aku harap, nasi lemak akan terus subur dan mekar menjadi makanan lazat buat sang melayu. Nasi lemak akan terus terbela, walau onak dan duri melanda!!

HIDUP NASI LEMAK!!
HIDUP NASI LEMAK!!
HIDUP NASI LEMAK!!



*rindu nasi lemak mak....





5 comments:

yNa said...

sokong azam..
dulu kita membesar makan nasi lemak kot
okay aje
sihat aje
leh smpi masuk universiti
lame la excuse nie
nie bukan kat sekolah
kat umah tue sendiri
klu pemakanan xdjg
mmgla gemuk..
aish
rindunye nasi lemak hukhukhuk

Anonymous said...

tk patot btol...
sepatutnya kerajaan kena la consider faktor2 obesiti yg laen. cube tngok lifestyle pelajar2 nie. tk mkn nasi lemak pon, klau da hidup semate2 makn tido, makan tido... pastu mak ayh bg anak melantak ayam tiap2 hari.. dtambh lak 24 jam dok ngadap tv n computer smpai tk kuar rumah tuk beriadah/maen2... mane la badan tk mcm bab 1... ish2... tk patot...
tkkan la sebab nasi lemak je studnt jd gemok. nmpk bebeno nipunye...

Anonymous said...

mne x gmoknye budk2 zmn skrg....asal blek skolah je, membute....men PS...lyn pesbuk....bkn mcm kite dlu....
klo dh hbes skolh pagi tu, ptg tu ade lak skolh ptg....skolh agama...lpas hbes tu, ptgnye, beriadah smpi ke magrib....mlm lak, tido awal....xde tido lewat cm budk skrg....hihihih
~paksyahot~

NOOR FATIN said...

nasi lemak tak salah. keh3. sabar je la awk. nak makan bleh, kena kawal la. ikut pada diri kita sendiri la kan..huhu

aishah said...

hidup nasi lemak!!

sedapnye...

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...