11 August 2011

11 Ramadhan : jari jemari mula putus-mercun

nampaknya musim tragis sudah tiba,
ngeri mencengkam dada.


darang dan daging bersepai berlinangan dibalik kesakitan, 
itulah fenomena yang sedang melanda negara Malaysia.


kalau di Palestin,
anak muda mudi cacat anggota badan kerna berperang,
menentang musuh laknatullah,


tetapi di Malaysia, 
tiada musuh yang perlu diperangi dengan senjata fizikal, 
cuma berlawan digelanggang mental semata-mata.


lihat sahaja akhbar hari ini, semalam dan semalamnya,
sudah diisi dengan slot tragis,
"putus jari gara-gara mercun buatan sendiri",
"buta sebelah mata gara-gara mencun"
dan pelbagai lagi bentuk judul pelaris akhbar.








hakikatnya masyarakat kita tak pernah serik, 
waimma dibilang oleh pihak berkuasa,
betapa bahayanya bermain bahan letupan, 
tetapi ibarat mencurah air ke daun keladi, 
melimpah ruah membasahi bumi..










kanak-kanak terus dibeli dan dibiar berpeleseran,
serta dibekalkan wang atau sebiji dua mercun bola,
untuk menjadi senjata dimalam ramadhan.








orang tua pun satu,
menjadi agen pengkudung tangan-maaf kalau salah kosa kata,
menjual segala macam jenis mercun,
corak, warna, bentuk dan nama.










sampai bila negara kita akan disinari kes kecederaan bermain mercun?


aku pon main mercun-masa kecik,
tapi tak pernah pula nak memandai-mandai ubah suai,
nak men'cantik' kan lagi bunyi letupan,
hakikatnya itulah punca berlakunya kes kudung tangan dan jari jemari.








bagi aku,
nak main mercun tak salah-disisi undang-undang salah,
asalkan tidak mendatangkan kecederaan kepada diri,
dan kepada orang lain.




mari kita sama-sama renung dengan akal, 
fikir sejenak dengan emosi dan iman, 
ditambah dengan ilmu yang sedikit lebih kurang,
simpulkan dipenghujung pemikiran, 
cerna ia dan telanlah supaya menjadi tonik didalam jiwa,
jika apa yang difikir hanyalah racun semata-mata,
maka matilah jiwa.


salam ramadhan..


*jangan baling mercun dekat rumah orang ya!!



3 comments:

din36 said...

tu la pasal bila manusia dah terlebey kreatif..
negara berperang dipohonya aman..
negara aman diajarnya perang..hahahaha
btw cntik susunan ayat...huhuhuhu
kreatif2...

cik idora said...

alamk.. chekgu.. ktew bwu beli bunge api ptg td.. cmne nih???

chekgu Azam Aziz said...

itulah fasal din, dunia semakin berpenghujung agaknya..
cik idora; ahhaaaa..tak tahu, nanti polis tangkap, baik bagi chekgu satu, hehe

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...