28 August 2011

perbezaan antara lelaki dan perempuan :: raya

detik dah tiba, masa dah semakin sampai, saat sudah pun mahu menjelma!! raya!! Keriangan untuk beraya saban tahun semakin meriah jadinya. tak kira tua atau muda sudah beriya-iya membeli baju dan persiapan untuk raya. Itulah penangan hari raya. Hari kemenangan kita semua.





Bila raya segala benda mahu diubah. Semua benda mahu diganti dengan baru. Terutama wanita lah. Setiap inci, segenap ruang rumah mahu dibaharukannya. Lelaki tetap cool sahaja. Langsir, sofa, almari, perabot, baju, dan banyak lagi mahu ditukarnya. kalau yang dah berumah tangga, seksanya pada sang suami lah. Terpaksa berbelanja mengikut hawa nafsu isteri. Kadang kala orang kata, perempuan lebih banyak berbelanja, dan tak pandai menguruskan perbelanjaan mereka?? betul ke?? tepuk dada,tanya selera.



Bila tiba hari raya kan, lelaki selalunya lebih mudah, orang kata simple. Tak perlu nak berhabis banyak. Apa yang ada, itulah yang akan dipakai. Tak perlu nak berhabis mengikut peredaran masa. Kalau tak dapat, tak apalah, itu frasa lelaki. Mudah bukan. Tetapi untuk mereka yang bujang la.



apa pun, raya tetap raya. Sambutlah dengan mulia. 
Salam ramadhan~

*kenyataan diatas tiada kena mengena dengan diskriminasi gender yer kawan-kawan



No comments: