29 August 2011

menjelang hari raya :: tradisi ngunjung

kali ni chekgu nak terangkan tradisi ngunjung. Apa itu ngunjung? Tradisi ni biasanya, yang aku tahu la, popular dalam kalangan masyrakat jawa. Almaklumlah, chekgu pon orang jawa juga, cuma lidah tak berapa nak fasih bertutur dalam bahasa jawa. Rugi.

Tradisi ni kebiasaannya diadakan atau dilakukan sebelum tibanya hari raya. Contohnya, mak chekgu akan masak ketupat, rendang dan segala macam lauk pauk, dan akan dibungkus dan akan diberi dekat jiran-jiran terdekat. selalunya dalam puluh rumah juga mak chekgu "ngunjung". Dah nama tradisi ni dipanggil ngunjung oleh orang kawasan setempat dengan rumah chekgu, maka chekgu panggil ngunjung lah. 




Mungkin dekat tempat lain, lain cara panggilan dia. Ikut suasana dan tempat la yer. Dulu masa chekgu kecik-kecik, mak akan masak pagi raya, dan kami adik beradik kena bangun awal tolong mak masak dan hantar makanan tu ke setiap rumah yang berdekatan. Kebiasaannya kami hantar guna mangkuk tingkat la. Kalau rumah jiran sebelah, kami hantar guna dulang jer, dengan lauk pauk terhidang dalam pinggan. Kalau rumah jauh pula, kebiasaannya kami bungkus je. mudah.




itulah serba sedikit tentang tradisi raya yang chekgu nak kongsikan. Dalam masyarakat jawa memang popular tradisi ni, tak tahu la pulak masyarakat lain. Mungkin tradisinya lebih unik.

~SALAM LEBARAN BUAT PEMBACA BLOG CHEKGU~



No comments:

lain-lain cerita jiwa saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...